Ni som amorterat av bolånet | Vad är era bästa tips?

För min del har jag sedan början av 2019 mer konsekvent satsat på en kombination av huvudsakligen fasta bankkonton och huvudsakligen fasta bolånedelar. Sedan dess har jag haft ett icke-negativt bidrag genom mellanskillnaden sparränta-låneränta, även i tider med hög inflation.

För att öka likviditeten givet min stora andel fasträntekonton har jag valt att sprida ut banksparandet på multipla konton som tar slut vid olika tillfällen under året. Jag får därmed återkommande valmöjligheten hur mycket jag vill binda om respektive använda.

Varje lösning av den här typen blir naturligtvis unik, och den specifika utvecklingen ett resultat av alla enskilda val man gör över tiden. I mitt fall har det i alla fall sett ut som i grafen ovan, med ett bidrag som för närvarande ligger på drygt 1,6%.

Hade jag istället valt att amortera hade den siffran varit 0 för varje amorterad krona. Att jag svängt från att minimera till att maximera bolån är dock i första hand drivet av min önskan om “trygg flexibilitet”, snarare än bidraget i sig.

1 gillning