Utöka bolånet på BRF till uppgraderingar istället för att använda bufferten | Hiss eller diss?

Hallå forumet!

Jag ska låna upp på bostadsrätten (första gången och därför tar jag gärna emot tankar och erfarenheter). Summan gäller 90 000kr som ska gå till div uppgraderingar som staket, stensättning mm. Jag väljer att låna upp istället för att ta från bufferten. Det kommer bli pengar över när jag är klar och dessa planerar jag att investera i portföljen.

Den jag pratade med på Länsförsäkringar sa att en fördel nu när vi lånar mer är att de förlänger våran ränterabatt som annars hade köpt ut om ett par månader.

Det här extra lånet kommer att kosta mig ca 364kr/månad före ränteavdraget (90 000 x 0,0485 = 4365. 4365/12=364).

• Avgiften som banken tar ut är ca 1700kr.

Bottenlånet (2,3 miljoner) är bundet till 2025-06, ”topplånet” (219 tusen) är rörligt med en ränterabatt och det nya lånet kommer att bakas in i detta så det nya topplånet blir 310 tusen. Med den förlängda ränterabatten kommer rabatten och det bundna lånet löpa ut ungefär samtidigt.

Kan tillägga att radhuset köptes för 3 050 000kr år 2020 och grannarna som har sålt i närtid har sålt för 3,4-3,6 miljoner.

Hade ni rekommenderat mig att göra något annorlunda?

Tankar/erfarenheter av att låna upp på bostaden?

Tack på förhand :smiley:

Det hade varit en fördel om du hade fått mer ränterabatt, att dom förlänger är bara ett meddelande bort i appen. Vi har 1.25 i ränterabatt men har sett folk som förhandlat till sig 1.45 i forumet, beror väl på mycket faktorer.

Jag hade sett över behovet och väntat med större investeringar som inte är kritiska tills vi sett att räntebanan verkligen är påväg ned före jag lånade upp, verkar bli under nästa år. Du kommer nog se samma beteende om du frågar din ordförande kring underhåll på er brf.

Sen finns det nog ett mellanting där du gör enbart staketet eller annat från buffert, säg 20tkr istället för 90. Gör du jobbet själv så kommer det ta tid och din buffert är tbx när du gjort klart det.

1 gillning

Tack så mycket för ditt svar!

Jag ringde LF och fick en bättre ränterabatt (1,19) samt att de bjuder på uppläggningsavgiften.

1 gillning

En liten kostnad i sammanhanget, men som vissa här i vår brf inte tänker på är att en administrationskostnad för pantsättning kan tillkomma från brf enligt stadgarna. X % av gällande prisbasbelopp vid varje förändring som påverkar lgh registrerat

1 gillning

Tror det brukar vara 500kr ish per lån som flyttar bank eller skapas upp, den faktureras från förvaltaren genom föreningen. Bra kring ränterabatten. Hoppas du får till en bra renovering!:slight_smile:

1 gillning

Uppdatering!

Vi väljer att ta från bufferten istället för att låna. Banken lägger om ”topplånet” till ett bottenlån med bättre räntor, ny ränterabatt på 1,19 punkter och inga andra avgifter.

Känns väldigt bra. Tack så mycket för era inputs och tankespjärn!! :slight_smile: