Ja, det där med hur mycket man “behöver” som pensionär varierar ju väldigt. Här på forumet sägs det ju inte sällan att man behöver av med färre pengar när man är äldre. Där håller jag inte alls med. Jag vet inte heller varifrån föreställningen kommer att det MÅSTE vara så, även om det ofta är så (jo, jag har sett tabellerna över att pengarna på kontot ökar med åldern) Även om man kanske inte åker så många utförslopp på skidor när man är 70, 80 eller 90+ kan man ju göra andra saker. Det finns kanske de som när de går i pension måste eller väljer att mest sitta och titta på TV när de letat efter billiga alternativ för mat eller annat. När man väljer att gå i pension handlar ju mycket om ifall man mest vill slippa jobba och då nöjer sig med att spela kort och leta extrapriser. Det kan ju också vara att man längtar till ett friare liv och tänker att man då också behöver pengar för att kunna göra det man drömt om men som tidigare i livet inte varit möjligt.
MEN de äldre jag har pratat med har tyckt att de åren efter pension när de fortfarande är pigga är bland de bästa i livet och också de år som de antingen kunnat eller velat spendera en massa pengar. Vad kan man då göra med pengar efter pension? Istället för att mest leta extrapriser kan man ju också med en väldigt bra ekonomi använda tiden till att bjuda barn och barnbarn på en kryssning till Caribien, anlita städhjälp, renovera bostaden eller ägna sig åt en dyr hobby.
Min poäng är att jag är övertygad om att man absolut har nytta av “en massa” pengar även som pensionär. När de egna barn var små räckte det långt med ett besök på lekplatsen med en spännande egengjord matsäck. Med lite äldre barn blir det dyrare. Jag ser det alltså snarare som att önskan om mer pengar skiftar över tid, snarare än att önskan om pengar blir lägre och lägre.