Detta är dels en bokföringsfråga, dels en skattefråga.
Jag använder mig av följande konton:
1930 – Kassa
1385 – Kapitalförsäkring
8220 – Resultat vid försäljning av värdepapper
Säg att en företagsägd kapitalförsäkring har ökat i värde och jag vill göra ett mindre uttag mitt i räkenskapsåret.
Använder ni 8220 utöver 1930 och 1385 mitt i räkenskapsåret/vid varje uttag?
Vad jag förstår kan man istället använda 8820 i slutet av året/i bokslutet för att först då göra en ”årlig marknadsvärdesjustering” av KF. Därmed använder man enbart 1930 och 1385 under året vid ev. uttag.
Hur länge kan/får man vänta med att använda 8220? Måste man ens redovisa resultatet i KF en gång per år?
Oavsett när 8220 används så kommer årets resultat att öka, vilket leder till högre bolagsskatt. Om jag inte gör något åt detta kan man säga att jag skattar 20,6% på vinsten KF har genererat.
Är detta korrekt uppfattat?
Beskattningen ska väl ske i försäkringen. Det blir en form av dubbelbeskattning.
Vad gör jag åt detta? Kan man t.ex. göra en skattemässig justering i INK2S? Eller kan/får man boka om 8820 till skattefri intäkt på något sätt (låter fel)?
När pengar tas ut måste du titta på marknadsvärdet i Kapitalförsäkringen. Beroende på hur marknadsvärdet står sig mot bokförda värdet hanteras uttaget därefter.
Marknadsvärde på 120 000kr
Bokförd värde på 100 000kr
Uttag på 30 000kr
Svar på fråga 3 & 4: du gör en skattemässig justering i inkomstdeklarationen så att du inte dubbelbeskattas. Det görs alltså inte vid försäljning utan efter årets slut.
Tack för svar! Jag har missat att ta upp beloppet under 4.5 i INK2S några tidigare år så har skattat för mycket. Som tur är handlar det inte om så mycket så pengar så struntar nog i att justera detta i efterhand.
@L_D Vad är idén med att flytta över från KF till AF? (Antar att du också har företagsägd KF)
Flyttat över 75% till AF mest för att få ner (schablon)skatt (KF) inför FIRE samt att kunna kvitta vinster mot rörelsekostnader. Har även alla mina räntefonder på AF.