Uttagsplanering

Vet inte om denna tråd hör hemma här så flytta om ni vill admin

Jag har alltid tycket det varit irriterande att jag har så många olika försäkringar pga hoppat bolag och bolag har omstrukturerats etc. NU har jag insett att det är skitbra. Jag kommer kunna starta och pausa min uttag baserat på hur börsen går, inte vecka för vecka men iaf på årsbasis.

Strategi nu (med ca 55%R 45%A och 5 år till P)
Försöker bygga en Allvädersportfölj som jag tar ut och rebalanserar på lång sikt
Har en aktietung försäkring som jag pausar vid börsfall
Har en numera mixad, men skallgöra om till minst 80% räntasom jag tar ut från oavsett
Har nog 10 småförsäkringar som jag ny flyttat nästan helt till kortränta= kan ta ut om börsen går bra ELLER köpa aktier för om det blir fall

Har ni nån liknande “plan” eller situation ?

Har exakt liknande situation. Har nio olika tjänstepensioner. Har tagit ut dessa i sekvens för att kunna påverka uttagen över tid. Då ca 4 år sedan fick man inte fick ändra under uttag. Numera kommer man kunna stoppa och starta och ändra i ( många av )sina tjänstepensioner. Mycket praktiskt.
Stort jobb optimera alla uttag i excell. Har en default plan klar med efterlevandeskydd mm i 20 år.
För dom med höga pensioner:
Märk att 20% extra skatt över riktåldern börjar vid 55.000 uttaget per månad och INTE när statlig skatt börjar tas ut vid ca 62.500. Detta pga snabbt avtrappat grundavdrag över 55000.

2 gillningar