Trillade över denna och tyckte den var intressant för att det är en berättelse av hur en person gjort, inte bara en teoretisk modell.
Antaganden:
Större börsnedgångar varar vanligtvis mellan 8 och 24 månader, med en genomsnittlig längd på omkring 16 månader.
Stora börsuppgångar pågår ofta i 4 till 8 år (i snitt 5–6 år), och avkastningen är som högst under de första två åren av en uppgångsfas.
Strategin
Fem år före pension, bygg upp en buffert som täcker fyra årsbehov (=nettounderskott mellan t.ex. pension, bidrag, andra inkomster och dina utgifter).
När du går i pension då har du bufferten och din portfölj. Om börsen är nära historiska topp-nivåer, då tar du ut pengar från portföljen. Om börsen faller är på bottennivå, ta från bufferten.
Efter nedgång - fortsätt ta från bufferten ytterligare 18-24 månader. Därefter om uppgång fortsätter, börja fyll på bufferten och ta pengar från portföljen.
Historia från en som använde strategin och gick i pension 1 april 2000
Här är början:
I retired on April 1, 2000 and my wife, Elyse, retired one month later. At that time we went from being wage earners contributing to our retirement plans to being retirees living on funds earned by and withdrawn from our retirement accounts. Fortunately we had been saving and investing since the 1960s, so from a financial perspective we were ready for retirement.
Just as we retired the stock market began a very choppy mostly down period during which it dropped more than 40%. That downturn lasted until October, 2002. It was caused by the bursting of the dot-com bubble, the tragedies of 9/11/2001, and the financial collapse of Enron in November 2001. However, because we had four years of living expenses cash reserve in place, we were prepared for a down stock market and never sold any shares of our stock index mutual funds at low share prices while the market was down.
Jag har samma upplägg, men har lagt in humankapital i mixen. Är under 40-strecket fortfarande. Har 2 år på sparkonton, humankapitalet bör kunna skramla ihop 2 år till om det behövs. Omvärderar förhoppningsvis detta efter några till födelsedagar.
Kan på så sätt ha mer investerat som växt till sig, och det gör eventuellt läget vid en nedgång mindre pressat.
Your goal should be to accumulatefour years of living expenses, net of any pension and Social Security income you will receive, by your retirement date.
Har svårt att greppa buffertens storlek, för jag läser det som att upplägget är att bufferten ska vara (årsutgifter - framtida pensionsinkomster) * 4 och att denna buffert ska vara på plats 5 år innan framtida pensionsinkomster börjar betalas ut.
Känns som ett väldigt specifikt upplägg.
Vad händer tex om årsutgifter = framtida pensionsinkomster? Ingen buffert alls?
Om din pension är stensäkert och inte får sänkta utbetalningar så blir det ju så, som Ben Carlson förslår upplägget
Om din pension är helt eller delvis på börsen (som ju de allra flesta har) så kommer utbetalningarna att gå ner, för fondlösning direkt nästa månad efter en nergång medan Traddar ofta har en fördröjning och ofta en maxgräns hur mycket de får sänkas år från år
… så då har man ju ett val
A) fortsätta ta ut pension trots nergång (säljer billigt) och komplettera bortfallet med buffert
B) pausa pensionsutbetalningarna (vilket man ju kan göra sen 2025 åtminstone på de flesta bolag) och helt plocka levernet från buffert
Så i min värld kommer de allra flesta pensionärer att behöva någon form av buffert att ta av, annat än man har en stensäkert pension som täcker behovet eller har höga marginaler och kan dra ner på levernet i en period
Pensionerna behöver ha börjat betalas ut innan jag skulle dra ned på bufferten. “Framtida pensioninkomster”.. om de är tjugo år bort så hjälper de inte om börsen dyker om två år.
Ser själv allmän pension som en stor räntedel i portföljen, och det minskar behovet av att hålla en större summa på sparkontot. Inte ner till noll, men det minskar.
Ok, men då är ju exemplet extremt nischat för just ett specifikt scenario. Knappast tillämpbart om man har tex 15 år till pensionsutbetalningar
Sen är ju själva tänktet inte fel…en buffert att plocka av vid börsnedgång och att låta aktieportföljen återhämta sig innan man åter igen börjar ta från den och eventuellt ombalanserar. Men någon hjälp med att dimensionera bufferten rätt ger knappast denna artikel.
Ja, det är väl lite individuellt tänker jag och beror många faktorer. Personligen är jag inte speciellt orolig över att minska min buffert ordentlig när jag har 5 år kvar till pensionsutbetalningar.
Tycker det är lätt att glömma att man faktisk inte behöver dimensionera för att ALLTID i ALLA scenarion undvika att ta från aktier vid nedgång. Mycket vunnet om man har en buffert som åtminstone tar en igenom de första kritiska åren.
Det där med de fem åren tror jag man kan ignorera om man är lite flexibel med sina pensionsplaner. Då kan man i stället plocka ut allt på en gång. Exempelparet skulle ha tjänat på att vänta med uttagen.
Utöver det verkar planen helt enkelt vara att marknadstajma genom att ha fyra årsutgifter (minus eventuella säkra inkomster) i cash så att man slipper sälja när börsen är låg.
Fasen, jag är trög ibland. Läste ditt inlägg några gånger utan att fatta vad du menade. Sen läste jag själva upplägget igen och då föll polletten ner. Trodde artikeln handlade om en “överbryggning” där FIRE skedde 5 år innan pension och fick inte ihop det. Men så var det ju inte.
Man skulle börja ackumulera sin buffert 5 år innan pension…