Uttagsstrategi tjänstepension

Jag kommer ta ut ett par av mina tjänstepensioner på fem år. De är idag 100% aktiefonder. Mitt pensionsbolag tillämpar en årlig omräkning dvs inför första årets uttag tar de totala värdet och delar med 60. Sedan säljs andelar en gång i månaden för att kunna göra en utbetalning motsvarande 1/60 av startvärdet. Går börsen bra behöver man sälja färre andelar än om börsen går dåligt. Inför år två görs en ny beräkning av månadsbelopp motsvarande 1/48 av värdet. osv

Jag har idag 100% aktiefonder och tänkte använda mig av min cashbuffert om börsen går för dåligt. Med ca 1 månads fördröjning kan jag pausa utbetalningarna från tjänstepensionen. Ganska långsam reaktionstid med andra ord. Nu funderar jag över lite regler för när jag ska pausa utbetalningen och när jag sedan i så fall ska återuppta den. Ett sätt kunde vara att följa värdeutvecklingen med tex 3-månaders glidande medelvärde och pausa utbetalningen när detta går under ett avkastningsmål. Utbetalningarna räknas ju om årsvis så jag kommer kunna relatera til värdet i början av året.

Eftersom handläggningstiden är en månad, funderar jag på att jag kunde återuppta utbetalningar när ett 2-månaders medelvärde överträffar avkastningsmålet Det kan ju bli lite komplicerat när jag närmar mig årsskiftet och utbetalningarna räknas om…

Synpunkter på detta sätt att tänka? Eller är det bättre att ha mindre buffert och bara växla över hela kapitalet i traditionell förvaltning inför uttag?

1 gillning

Att ta ut ur tjänstepensionen handlar i praktiken om att flytta pengar från din obeskattade plånbok till din beskattade plånbok. När du gör den manövern så kommer en skatteeffekt – pengarna går från att vara obeskattade till att vara skattade pengar.

Det finns inget som hindrar att du förvarar dina skattade pengar på samma sätt som dina obeskattade (dvs köpa tillbaka samma aktiefonder när du får ut pengarna).

Så uttaget bör snarare timeas på skatteoptimeeing än hur marknaden går. Lyft ut pengarna ur tjänstepensionen med den takt och vid de tidpunkter som ger dig rimlig skatt.

Om du inte vill lämna marknaden just när du får ut pengarna, köp då direkt tillbaka tillgången i en ISK/KF/AF och sälj sedan av vid ett senare tillfälle när du tycker det passar bättre.

Det finns fler saker att fundera på som kan tvinga eller hindra uttag:

• om din likviditet räcker om du återköper tillgången i stället för att leva upp pengarna du fick ut.
  • om tillgången alls går att återköpa när du fått ut, t ex om den var i en traditionell eller förmånsbestämd tjp.
  • om pensionen saknar återbetalningsskydd som gör att du vill få ut den så den går att ärva.

I det här fallet säger du ju att du har tillräcklig likviditet, och pengarna ligger i aktiefond, så då behöver du inte fundera på det.

titta på när du ska ta ut från en skattevinkel, ta ut pengarna så om möjligt, och återköp tillgången när du får ut pengarna om du vill behålla tillgången.

8 gillningar

Med det här tänket är det ju egentligen bättre att ta ut TJP när börsen kraschar, förutsatt att man flyttar pengarna till ISK. :thinking:

5 gillningar

Det här undrar jag lite över, för om börsen kraschar när man tar ut en förutbestämd summa så tvingas man ju sälja många fler andelar till lågt pris. Även om man återinvesterar summan och kapitalet återhämtar sig så har man ju förlorat många fler andelar av resterande pensionskapital för att få ut den förutbestämda summan. Tar man bara ut en månads utbetalning så spelar det kanske mindre roll än om man tar ut för en längre period.

ELLER… tänker jag helt fel här :thinking:

@axr kan du vara snäll och förklara lite utförligare som blir begripligt för en skatteoptimerings-novis hur man bör tänka kring ditt förslag :folded_hands:

Så länge det inte hinner gå upp igen innan du köper tillbaka så är det neutralt – sedan går det upp igen när du äger det i iskn.

Det finns någon form av sekvensrisk i att byta skattesystem, men tittar man på skatteefekter som grundavdrag och vinsten av att smeta ut tjp-beskattningen över många år (progressiv skatt) så är det inte så enkelt.

1 gillning

Man kan använda det för att placera så mycket som möjligt av sina segväxande tillgångar där (om ens likviditet fram till uttag klarar av det), eller placera sina mest riskabla bets där (går det snett så det rasar så skattar man också mindre). Dock får man inte göra rent avdrag för negativ tillväxt (mer ån att det man satte in var skattefritt då, så man slipper någonsin skatta på den delen man spekulerade bort).

Generellt vill man ändå inte sitta med segväxande tillgångar mer än några år runt risktoppen vid uttagsstart (bond tent), men å andra sidan är det ju bra för en att minska skatten just om sekvensrisken slår till.

Det är inte helt uppenbart.

Lite svårt att sätta sig in i just dina förutsättningar.

Själv har jag valt att ta ut under så lång tid att jag ligger under gränsen för statlig skatt. Jag vill inte skatta bort mer än nödvändigt.

4 gillningar

Balansera uttagen så man får samma skattenivå (i procent) både innan och efter riktåldern borde vara optimalt. Om man klarar det utan att få likviditetsbrist.

1 gillning

Kollade på en av mina TJP. Om jag förstod det rätt kunde man dela upp upptaget på max 3 perioder. Dvs man kunde inte pausa/ändra allt för många ggr. Så kanske värt att kolla upp om pausandet är viktigt.

2 gillningar

För mig låter det alldeles för joxigt :sweat_smile: Att dessutom försöka sätta tajmingregler för när man ska ta ut och sedan starta igen låter för mig som ett upplägg där man bara riskerar att ångra sig … att man inte stoppade, att man stoppade, att man startade igen, att man inte startade det igen. Inte något jag vill ha när man ska ha kul och leva upp pengarna :sweat_smile:

Fast egentligen har du ju inte 100% aktier om man tittar på totalen av ditt kapital du ska ta av. Dvs summan cash + TJP efter skatt. Så frågan är om det inte ger bättre nattsömn att sätta båda delarna i en aktie/ränte-mix och sedan bara ta ut det.

Tex om du har 1 mkr i TJP och om jag antar 30% skatt dvs 700 tusen kr netto. Om du samtidigt har 500 tusen kr i cash så blir det i snitt runt 60% aktier (700/1200).

Så jag hade mer funderat på om det är din rimliga risk/avkastningsnivå som du vill ha och i så fall investerat båda kapitalen på det sättet.

Om du vill ha 100% aktier i TJP ändå så är jag inne på samma spår som @axr att du bara tar ut det mht vettig skatt och sedan köper tillbaka samma fond för de utbetalda skattade pengarna (under förutsättning du kan köpa motsvarande fond privat).

Same same med fördelen att du kan utnyttja grundavdraget varje år om du skattar på pension, samt kan använda ROT/RUT avdrag mot skatten mm fördelar som man kan ha om man har inkomst varje år.

3 gillningar

Tack för bra tankar. Jodå skattetanken var där jag började. Det är därför jag ska ta ut pensioner så tidigt jag bara kan för att ligga på ett jämnt uttag under många år men med god marginal för att undvika statlig skatt.

ja precis det är min grundtanke också. jag tittar på att ta ut all tjänstepension på ca 20 år 55-75
därefter har jag allmän pension och ISK

jag fördelar pensionsuttaget relativt jämnt dessa 20 år för bästa möjliga skatteeffekt

Ok, jag tog bara ett av mina bolag som exempel (AMF Pension) och där hittade jag ingen begränsning. Men tack för tips.

Ja jag övertänker kanske detta :smiley:
Det kan bli lite FÖR joxigt. Jag planerar för en rätt stor cashbuffert på 5år och funderade på vad jag ska med den till om inte för att balansera uttag från aktierisker.
Det enkla vore att bara göra om till en blandfond eller helt i ränta innan jag startar uttag men då sitter jag på för stor buffert kanske.

“Först ut” bland mina TJP uttag är AMF pension och deras usla fonder vill jag inte återköpa i ISK. Tanken med försäljningen är att täcka åretskostnader så de ska gå till konsumtion.

Ursäkta det blev så ostrukturerat men i grova drag är tanken när jag går i pension så har jag 5 års cash. Sedan ska jag fylla på genom att plocka ut TJP och toppa upp med ISK under ca 20 år. Sedan har jag allmän pension, lite mer ISK samt ett hus med låg belåning.

Jag tänker att den stora cashbufferten blir meningslös om jag risksäkrar alla TJP uttag innan jag börjar ta ut dem. Då hade ju en del av cashbufferten kunnat ligga i ISK.

1 gillning

Du måste inte nödvändigtvis köpa tillbaka exakt samma fond. Har du den i AMFs globala indexfond kan du ju köpa t ex Plus global när du får ut pengarna.

Du kan flytta din cashbuffer till fonder i ISK om du vill, och köra räntefonder i TJP för att kompensera. Det du behöver tänka igenom är så att du inte får likviditetsbrist vid kraftig nedgång – får du slut på pengar i handen hjälper det inte att du har räntefonder tillgängliga i TJP som du inte kan få ut. Däremot kan det vara helt ok att ta ut från aktiefonderna i ISKn och sälja motsvarande räntefonder i TJPn och köpa tillbaka aktiefonderna du sålde i ISKn inuti TJPn för pengarna du frigjorde så (kompenserat för att det är oskattat inuti TJPn, så du behöver räkna om beloppen för det). Kvittar i stort var du har tillgångarna så länge du inte får slut på pengar i handen.

1 gillning

Jo men den innebär ju också att din exponering inte är 100% aktier utan sannolikt mer åt 50/50 aktier/räntor (antar att dina 5 års uttag av TJP är tänkt att täcka 5 år)

Så istället för att joxa med uttag sätt allt - både TJP och bufferten - i typ 50/50 (om mitt antagande ovan stämmer) och låt TJP uttaget löpa. OM börsen kraschar säg med 50% så toppar du upp med uttag ur privata 50/50 kapitalet när TJP utbetalningen blir lägre pga kraschen.

… så tänker jag åtminstone men vi är alla olika (som tur är) :sweat_smile:

Så tänkte jag också. Men borde man inte titta på marginalskatt, snarare än medelskatt? Det skiljer ju en del, framförallt efter riktåldern.

Insåg även att den årliga skatten på t.ex. IPS/löneväxlad pension är klart lägre än ISK. Bägge dessa talar ju för att man bör leva på ISK i hög utsträckning tidigt, och försöka plocka ut en hel del av tjänstepensionen efter riktåldern? Givet att man nyttjar grundavdraget på ett bra sätt före riktåldern, och inte drabbas av statlig skatt efter riktålderns inträffande?:

Det är precis som du skriver, risk för likviditetsbrist bara… Antar att det inte går att “belåna” med låg ränta mot värdet i tjänstepensionsportföljen, så man kunde fixa likviditeten, men i alla fall ha starkt skatteoptimerad uttagsföljd…

Det är avsevärt högre skatt innan riktåldern än efter. Så jag ser till så att jag tar ut pengarna med samma procentuella skatt innan som efter. Det är allmänna pensionen som begränsar för mig – det finns en lägsta procent skatt som jag inte kan ta mig under. Så jag kan lika gärna ta ut åtm upp till den skatteprocenten innan riktåldern. Ska jag få ut tjänstepensionerna så blir det ytterligere lite procentökning efter riktåldern, så jag kan lika gärna ta en del av de pengarna innan riktåldern och justera upp procenten innan riktåldern så procentuella skatten där ökar (och efter riktåldern minskar då lite) tills de två är i balans.

Säg typ så här som exempel:

• först tar jag ut ett lägre belopp per månad innan riktåldern till 20% skatt
  • sedan når jag riktåldern och tar tar då ut ett högre belopp per månad till 20% skatt

Eller tänker jag fel?

Jag håller med dig om att behålla på TJP har fördel framför ISK skattemässigt. Även framför AF. Men det är det här med arv/efterlevande skydd och likviditet som krånglar till det.

Fast det ger väldigt lågt pensionsuttag för att ligga på 20% ish i skatt före riktålder + 1 år. Typ 7500 kr brutto i pension i månaden.

Bortsett från marginalskatt så tänker jag att det får bli 10%ish procentenheter mer i skatt på det som tas ut före riktålder + 1 år. Alltså 30% före och 20% efter typ.

Sen är väl inte heller den lägre skatten på pensioner efter riktålder huggen i sten. Det var mer ett komplement för att kompa pensionärer för att arbetande fick jobbskatteavdraget.

Det har väl föreslagits att se över hela systemet närmaste åren för det blivit lite för komplext. Kanske inte blir högre skattesatser men inte säker på att nuvarande system fortfarande gäller om 5 år.

Så man ska nog inte bygga för mycket av sin kalkyl på precis när vad beskattas med hur mycket

1 gillning

tror det beror på en mängd olika saker. Jag kan ta mig själv som exempel på hur olika aspekter påverkar (så det blir konkret)
Huset är inte värt mycket, ISK litet, har ca 3 år spend i cashbuffert (som även skall användas för att casha nästa bil och i nödfall till husreparationer mm, exkl detta kansk 1 år buffer)
TJP är jättestor jämfört med allt annat och tillräckligt stor för att den inte behöver växa så mycket, så jag har delat in den i 2 delar (förenklat)
Del 1= Redo för uttag nu, från ålder ca 57-65
Del 2 den del jag skall ta ut i tillägg till statliga pensionen.
1 är placerad “för uttag” = 10-20% Aktier resten korta räntefonder. Del 2 är placerad “för tillväxt” dvs 80%+ aktier för den skall inte tas ut ifrån förrän 2035

Jag har tillräckligt mycket TJP för att jag kommer ligga över gränsen för statlig skatt så jag kommer inte försena uttag för att “optimera skatt” utan jag vill ha mest pengar nu när jag orkar mest.

Om det sett annorlunda ut hade jag gjort annorlunda: Ex om jag haft 3M på ISK hade jag nog levt upp 2M av det innan jag började ta ut TJP. Om jag hade haft 5M mindre i TJP hade jag 1 inte gått i pension än, 2 tagit ut lägre i börja för att skatteoptimera…

Allt påverkar, men mest av allt påverkar dina prioriteringar och livsval

2 gillningar