Utveckling som behöver rotation

Hej alla!
Jag har inte petat i mitt sparande på ett tag nu och det är onekligen dags…

Det är såhär att jag sedan många år investerat majoriteten av mina pengar i två indexfonder, vilka gått bra. Sedan har jag haft en del av mina pengar i en lekhink med aktier, vilka gått orimligt bra.

Hur som haver, när det var dags att sälja av lite pga köp av lägenhet och bil för något år sedan så sålde jag av fonderna, vilket innebär att jag procentuellt nu sitter med ett tvärtom läge motför det önskvärda. Jag har i dagsläget ca 90% av mina tillgångar i aktier och resten fonder.

Söker tips angående hur jag ska tänka när jag gör den här rotationen på isk. Hur många aktier behåller jag? Hur tänker jag angående aktien som gått allra bäst? Jag tycker det är emotionellt jobbigt att sälja av den, då det varit min guldstjärna sedan start…

Alla (inklusive jag) kommer att svara: Köp indexfonder för pengarna, men vill du ha fler nyanser tror jag vi måste veta vilka aktier, eller åtminstone sektorer, som det gäller.

Jag hade föredragit att göra tvärtom: Tackat för den fina utvecklingen, köpt lägenhet för de pengarna och behållt de indextåg som tuffar på i mer jämn fart. Speciellt nu när du minskat ditt innehav och kanske behöver stabiliteten ännu bättre.

2 gillningar

Haha ja, det är ju det som är meningen med inlägget, att jag ska göra rotationen från majoriteten aktier till majoriteten indexfonder :blush:

Att jag valde att sälja av indexfonderna och inte aktierna gjorde mig till miljonär, trots att min arbetssituation ser ut så att jag aldrig kunnat jobba ihop dom pengarna. Därav är jag kluven. Jag har alltså mer pengar idag än vad jag hade när jag sålde av för lägenhet och bil.

Idag har jag majoriten av mina aktier inom it/teknik, men har även några utdelningsaktier (Nordea, Volvo, Saab).

De aktiefonder jag sitter på är länsförsäkringar global index vilken jag kommer fortsätta med, men också spiltan aktiefond investmentbolag, vilken jag överväger att byta ut.

1 gillning

Det tar inte många minuter att justera detta läge till det önskvärda. Det finns värre plåster att dra som många drar sig för, att sälja med förlust, detta ligger ju på den positiva sidan istället.

1 gillning