Kanske lite, en lite billigare här:
Men skiljer inte så mycket. Denna har inte heller inscription nivå på utrustning. Såg nån till på bilia för ungefär samma som blocket annonsen.
Kanske lite, en lite billigare här:
Men skiljer inte så mycket. Denna har inte heller inscription nivå på utrustning. Såg nån till på bilia för ungefär samma som blocket annonsen.
Om privatleasing kommer vara billigare än vanligt billån styrs av värdeminskningen, det kan vi alla vara överens om?
Värdeminskningen i sin tur styrs av marknaden, efterfrågan, vilken typ av bil, utbudet osv.
Att man räknar på 50% värdeminskning idag på en bil efter 4500 mil, visar att man inte har koll på läget. Inte ens en ny Ferrari tappar det.
Den här bilen gick kanske på 1 milj 2014
550k på 6 år och 14k mil är helt OK. Med 50% varje 3 år så är vi nere på att den ska vara värd 250k. Sen 14k mil är 14000-9000 = 5000 mil för mycket. Så 250k plus att den gått 5000 mil för långt!!!
Så därför kan man inte på förhand säga att privatleasing eller billån alltid lönar sig. Man måste ta hänsyn till vilken bil man pratar om.
400k och 6k mil, det är 1500mil över. Om jag tittar på Tesla ser jag att ny 2021/2022 av denna bil kostar 550k.
Det är 150k på 6k mil, 12 500kr per 500 mil, 9*12 500kr = 112 500kr(för 4500mil), men vi kan krydda värdeminskningen till 125k.
125k/3 = 45k/året.
45/12 = 3750kr/mån privatleasing då. Kan jag hitta en Model 3 för det priset per månad?
Troligtvis inte, utan snarare 4995 med 1500 mil.
Helt plötsligt måste vi räkna med exakta siffror för att se privatleasing vs billån.
Försvinner de 70000:- i bonuspengar borde ju rimligtvis privatleasingen även öka med 2000:- /månad?
Intressant
Dock gäller det väl bara elbilar och kanske hybrider ? Dessutom borde det vara samma bonus i rent köp, dvs inte påverka “förmånligheten” med leasing formen.
Just det, sorry. Detta var ju ingen elbilstråd
Någon moderator kanske kan flytta inlägget.
Enligt Ekot så är även privatleasade bilar subventionerade med denna bonus och riskerar att bli dyrare om den tas bort.
Yes OK, så om du köper vet du redan om du får bonusen och kan agera därefter. Om du leasar så måste det i så fall finnas nån klausul som gör det möjligt att ändra månadskostnaden utefter detta och det tvivlar jag inte alls på. Nackdel för leasing som är värt att tänka på.
Frågan är om hela bonussumman “upp till 70k” (beroende på märke/modell ?) annars görs kunden tillgodo inom de 3-4 åren som leasingen pågår ?
Felet med att bara räkna på tre år är att om man kan äga en bil längre tid, säg 5-10 år så blir värdeminskningen mindre för varje år i totala kronor. (Toyota har nu 10 års eller 20 000 mils begagnatgaranti nu.) Dvs även om man hävdar att bilen minskar 20% varje år så blir ju den totala summan i kr för varje år som går mindre.
För mig är bilbyte/leasing med 3 års intervall att försöka slå marknaden. En bättre begagnad bil som ägs i många är, det ni, är den globala indexfonden. Tänk haren vs sköldpaddan.
Det är något lurt här, @janbolmeson vill du kommentera eller?
Nu överdriver jag såklart, men saknar respons på mitt tidigare inlägg. Får annars en bild av att du har tagit pengar under bordet för att promotea privatleasing. Skämt och sido, du har fakta på värdeminskningen genom att skumma blocket. Det är dagsfärskt och inte några uppskattade procent enligt några biltidningar från 2015.
Vet inte riktigt vad jag ska kommentera på? 
Ja, det är klart att det inte är någon naturlag att privatleasing eller ny bil ska vara billigare än en begagnad.
Jag har ingen prestige i om jag har fel i antagandet om 50 procent på 3 år. Det är väl bara att vi ändrar och kommer med en bättre regel tänker jag. Vad skulle ni säga är en bättre uppskattning så räknar vi om kalkylerna.
De tar tex ändå inte hänsyn till alternativkostnad om man skulle investera pengarna under tiden så jag upplever mig vara ”ungefär” rätt även om det inte är ”exakt” rätt.
Således, vad är en bättre tumregel att köra 0-3 år och säg 3-6 år och därefter? Kan vi också generalisera det bortom anekdotiska blocket bevis?
Vi får väl vara överens att begagnatmarknaden på bilar är grymt stark nu.
Jag Köpte en bil för 87 tkr 2014 som jag förra veckan sålde för nästan 45. Under tiden hade jag lagt till 9000 mil på mätaren.
En frågeställning blir väl om högkonjukturen för begagnade bilar håller i sig framåt?
Några faktorer att hålla ögonen på:
Kanske autouncle.se kan vara till hjälp. Den ger en uppskattning på om det är et vettigt värde en bil lägger ute till. Som du var inne på tidigare; att bilen lägger ute till ett pris är ju inte samma som att den säljs till det priset.
"Today, AutoUncle is most known for its consumer-facing search engine and price comparison tool for used cars, but developers will tell you that the technology behind the platform packs a punch: generating car valuations based on advanced statistics, indexing and processing millions of cars each day, automating marketing platforms and billing systems, and much more. "
Ja, absolut. Har sett siffror på att priserna har ökat med 8-10 procent i genomsnitt senaste året. Men jag har svårt att se att det är en uthållig trend, särskilt när (vissa) alternativ är så förmånliga.
Om vi ska göra det riktigt lätt för oss så hade du kunnat ha olika värdeminskningstabeller.
Så lite beroende på vilken bil man tittar på och med rådfrågning uppskatta värdet efter 3 år. Säga 50% över hela spektrumet av bilar från 200k till 800k, gällande småbil till SUV, blir lite att ta i.
Den anekdotiska bevisföringen från blocket handlar endast om att visa att det är mer komplext idag än att bara säga 50%. I och med vi hjälper varandra med specifika “cases” gällande privatekonomi, så är det ändå relevant att dra upp lite mer specifikt gällande bilar kan jag tycka.
Nu finns det iallafall lite andra åsikter när man googlar och så är det upp till varje individ.
Det spelar ju ingen roll om du väljer Porschen eller Teslan, vi kommer ju ändå efter 3 år se hur det har gått. Hade dock varit spännande om du gör ett “test” med privatleasing vs billån på Teslan du tänkt, men också Porschen.
Typ ett excelark med båda bilarna, kostnad för privatleasing och billån, där du lämnar värdeminskningen blank till augusti 2024. Tyvärr får du bara veta restvärdet på Teslan, men det finns säkert någon på forumet som kör en privatleasad Taycan och kan bidra med restvärdet de får efter 36 mån.
Ni som varit med i svängen. Om vi antar att det ekonomiskt går på ett ut. Vad är skönast mentalt? Att äga bilen eller leasa? Hur ser en “ångest-karta” ut för de två olika formerna? 
Det suger
när man råkar skada den egna saker exempelvis bilen men det dubbelsuger
om det är någon annans grej som man hyrt/lånar! (T ex en konsumentleasingbil)
Är det någon annans så kommer den EXTRA ångesten av vad händer nu, hur kommer det att bedömas, vad kommer det att kosta, hur gör jag nu osv.
Som Erik ovan är inne på så har man med eget ägande större valfrihet, t.ex. vid skada. Ska jag fixa detta nu, eller evt. ta en (oftast inte så stor) smäll när jag säljer bilen? Sen kan du ju också sälja bilen när som helst om behovet förändras, svårare att bryta leasingkontrakt innan kontraktstiden gått ut.
Är det stort skillnad när bilen mellan alternativen då bilen ändå är ny, upplever du?
Jag kör min första nya bil nu (Kia e-Niro) som privatleasing, och det har blivit något dörruppslag samt en bajskatastrof med en tremånaders i baksätet. Nackdel med små, små hål för luftkonditioneringen då, fick vi lära oss
Det har varit jobbigt och lite dispyter med frugan då min reaktion är “starkare” än hennes
Jag vet ärligt talat inte om jag hade blivit mindre stressad ifall jag ägt den själv…
Jag lockas inte alls av leasing. Jag använder min bil på dåliga grus- och skogsvägar. Jag vill kunna släppa in en blöt jakthund i skuffen eller lasta in röjsågar utan att bry mig om vad nån besiktningsman på bilfirman kommer tycka om saken.
Vidare vill jag inte behöva fundera på om jag kan göra den där långresan till släkten 100 mil bort eller om det kommer spräcka avtalad körsträcka.
Jag servar bil när jag vill och var jag vill, eller så gör jag det själv. Jag har bilen i mer än tio år. De billigaste milen brukar vara mellan sex-tio år. Värdeminskningen har planat ut och reparationerna har inte börjat komma än.
Jag byter däck, lampor och annat enkelt själv. Jag litar aldrig blint på verkstan säger att dom hittat för fel vid service. Jag kollar upp det själv sen i lugn och ro. Det har hänt att dom hittat på fel…
Sen det där med att nya bilar tappar 50% på tre år och 4500 mil. Det tror jag inte stämmer i allmänhet. Kanske om man byter in bilen, men om man säljer privat får man säkert betydligt bättre.
Om friheten att äga bilen kostar några hundra kronor mer i månaden än att leasa så får jag ta det.
Håller helt med, resonerar likadant!
Tycker inte det är någon skillnad om bilen är ny ur MIN synvinkel. Är nog lite hur man är som person också. För mig blir det mer ångest/smärtar det mer att skada någon annans grejer än mina egna.
När det blir första repan/bucklan på min egenägda bil är det liksom bara skadan att förhålla sig till. JAG har ju liksom kommandot/processen sen vad/hur/om jag ska hantera det.
När det blir en buckla på en hyrd/konsumentleasad (alt op-leasad för företag) så blir det både skadan PLUS ytterligare processen med en extra/utomstående part att förhålla sig till. Antingen direkt eller senare vid återlämningen.
Nu kanske någon tänker att “det är ju ett försäkringsbolag inblandat oavsett”. Både ja och nej. Dels kanske det inte är en försäkringsskada, dels väljer JAG försäkring/omfattning/självrisk/reparationsprocess på min egen bil. I andra fall hamnar jag ibland i händerna på någon annans försäkring/regelverk/process. T ex att en repa måste lagas på ett viss sätt till en viss kostnad. Där jag på min egen bil kan välja att strunta i det eller hantera det på olika sätt. Har jag någon annans bil kanske det inte alltid är så. Då är jag i händerna på DERAS process.
Ta exemplet med dörruppslag. Vi konsumentleasing kan det till exempel finnas villkor som att ETT dörruppslag mindre än en 2 cm diameter/karosspanel är ok. Skötselguide för din Volkswagen Leasingbil | Volkswagen Sverige). Det innebär att andra dörruppslaget “kanske” kostar lite beroende på bedömning.
När man då fått första dörruppslaget så skulle jag känna mer ångest inför att få nästa.
Vid inbyte/försäljning av min egen bil känns det inte som att prisavdraget/kostnaden är lika starkt/tydligt kopplad just till det “extra” dörrupslaget (Nr 2 vill säga) osv. Därav skulle dörruppslag nr 2 mest bli bara, “f**n ett till” men sen inget mer eller tankar om kostnad.