Jag tror jag kommer byta arbetsgivare (men vara kvar inom avtalsområdet), är 45, så har dryga 20 år kvar. För min del tolkar jag det som att jag ska byta till AKAP-KR!
Det är avsnittet från 17e augusti 2022
Jag tycker jag känner mig dummare och dummare för varje dag vad gäller det här med KAP vs AKAP. ![]()
Försöker förstå hur “livslång utbetalning” går till i AKAP-KR.
Kan någon hjälpa och förklara?
Om man tjänat i hop en viss summa (x antal miljoner) där, hur plockas den ut som livslång?
Och vad händer med pengarna som är kvar varefter man plockar ut? Ligger de kvar och fortsätter förränta sig eller låser man dem när man plockar ut pensionen?
Denna tråden är mer ”matig” AKAP-KR - byta?/ Premie vs förmånsbestämd pension
Jo, jag vet. Råkade skriva i fel tråd.![]()
Men finns ju inga svar där heller på just det jag undrade om.
Pensionsbolagen räknat ur länge du förväntas leva när du börjar ta ut pensionen och då får de fram ett så kallat delningstal. Från första året så räknas din pension upp med föregående års prisbelopp. Dör du tidigare än tänkt så går din pension till kollektivet om du inte har återbetalningsskydd. Lever du längre så fortsätter de betala ut pengar. De gör “vinst” på vissa försäkringarstagare och “förlust” på vissa.
Tack Monica! Ledsen för de här dumma frågorna ![]()
Så om jag förstår dig rätt då, pengarna plockas ur en eventuell aktiefond (om man valt att ha sina AKAP-KR pengar i det) och så räknas en fiktiv summa ut beroende på summan vid ett specifikt tillfälle (dagen man beslutar ta ut sin pension?) samt även beroende av hur gammal pensionsbolaget (får de bestämma det själva?) tror att jag ska bli.
Så om jag vid det tillfället har 12 miljoner och ska leva till 89 års ålder, 24 år från pension, har jag 500 000kr per år, cirka 40k per månad?
Och om det är så att jag lever till 103 års ålder så är ändå pensionsbolaget skyldigt att fortsätta betala ut samma summa (uppräknat med prisbasbeloppet).
Har jag fattat någorlunda rätt då?
Om jag har fattat det rätt så har du det också =)
Ganska teknisk, men förklarar bra om man pallar.
spännande men leder till nya frågor!
De olika pensionsförsäkringsbolagen har olika förväntad livslängd, typ 19,5 år till 24 år efter 65 års ålder. Om jag fattar rätt? Då är det ju jätteviktigt att välja pensionsförsäkringsbolag utefter det också för man tjänar ju tusenlappar på att välja bolag med kort ålder!
Sorry, jag är hjärndöd! Det jag skrev gäller för den förmånsbestämda pensionen i KAP-KL. Det har varit så mkt frågor kring det de senaste dagen så jag kopplade helt enkelt.
För premiebestämda livslånga pensioner gör livslängdsantagande och utifrån den bestäms delningstal som används för att bestämma utbetalningen. Delningstalen fastställs årligen, så år 2 kan du få en annan summa än du hade under år 1. Googla delningstal så får du exempel. Vill man göra det lite mer komplext så tillkommer även prognosränta där en hög prognosränta gör att du får ut ett högre belopp tidigare och mindre senare.
Jepp, om man väljer livslångt uttag så vill man ha ett bolag med kort livslängdsantagande. Tar man ut tidsbegränsat så spelar det ingen roll.
Förlåt, det kanske är lättgooglat, men kan man då fortsätta styra själv över sina placeringar även efter ett livslångt pensionsuttag startat?
Jepp, varje år räknas kontots behållning om med hjälp av aktuellt delningstal. Du kan jobba fritt med dina innehav under tiden. ![]()
Pensionsmyndigheten förklarar det bra hur det fungerar i Premiepensionen. Det funkar likadant i tjänstepensionen.
Så som det ser ut för mig där i det du delar så minskar inte delningstalet med 1 för varje år?
Därmed borde det aktuella beloppet man får ut som tjänstepension (via akap-kr i alla fall) bli lägre för varje år som går?
Tjänstepensionen kan man väl också välja att ta ut under bara några år om man har akap-kr?
Gör man ett val om man vill ta ut tjänstepensionen på kort tid eller om man vill ta ut den livslångt med delningsfaktorn?
Tanke är att du har en värdeökning också.
Inom AKAP-KR är livslångt uttag standard, men du kan även välja andra perioder. Kortast period är 10 år. Om du har tidsbestämd så används inte delningstal. Vissa tar tex och delar tiden i antal månader, tex min Swedbank jag tar ut på 5 år får jag 1/60-del första månaden, 2/59-del andra månaden etc. Medan min traditionella från Folksam på 5 år fastställs årligen.
Gick nog lite fort där ![]()
Monica menar 1/60-del, 1/59-del etc. etc…
Så om man har livslångt blir det inte att man tar ut exakt det belopp man satt av?
Dör man vid 66 ger man bort pengar till dom som lever till 120?
Tar man däremot ut på 10 år får man ut exakt det belopp man betalt in? (Förutsatt att man lever så länge)
Hej
Är det någon som vet hur den förmånsbestämda pensionen (KAP-KL) räknas ut om man går i pension vid 58 efter 30 fulla år i regionens tjänst?
Är det samma som om man skulle gått vid 65 år? Dvs är algoritmen densamma?
Nej, kvarvarande år till 65 räknas med, så det blir i så fall en tidsfaktor på 30/37. Däremot finns det en möjlighet i KAP-kl att börja ta ut pension vid 61, och då kan man få full tidsfaktor från det, dvs du skulle i så fall få 33/33 i tidsfaktor.
EDIT: Det man kan använda de sju extra åren till om man jobbat i regionen sedan 28 åå är att vara tjänstledig utan att det påverkar ens förmånsbestämda pensionsdel, men det är ju avhängigt arbetsgivaren och 7 år tror jag inte man kan få - kanske några spridda halvår eller år?
EDIT2: Missade frågan om att gå i pension vid 58. Tidigast man kan ta ut är 61 i KAP-kl (det blir då 0,4% lägre pension per månad före 65, men man får räkna full tidsfaktor), och det låter som åldern kommer höjas i separata förhandlingar. Sägs i alla fall att facken skrivit på någon sorts inriktningsöverenskommelse att det så småningom ska höjas ytterligare. Men en variant man kan läsa om är att löneväxla (man kan ta ut löneväxlat kapital från 55) för att klara sig fram till man tar ut pensionen - observera att man i så fall inte får full tidsfaktor.