Har läst på olika sidor och försökt förstå men känner mig ff ganska osäker. I den bästa av världar blir det pension vid 63 (6-7 år kvar). Har hittills 7 år inom kommunal/regional sektor och lön om 72 tkr. Inte helt otänkbart att byta jobb en gång till och det skulle kunna bli annan sektor. Byta eller ligga kvar?
MinPensionsPodden hade ett avsnitt om detta ett par veckor sedan. Inte samma detaljerad nivå som diskussionerna här inne men kanske intressant för vissa:
Det är tvesamt hur mkt din kommande livränta kommer att rubbas så mkt om det är så kort tid. För AKAP-KR så kommer du att kunna tjäna in del i premier i alla fall.
Ja, har du mindre än nio år räknas tiden per arbetsgivare istf totaltid. Se bild från OFRs presentation.
Det står i avtalet hur livränta räknas ut. Här är från protkollet där de hänvisar till avtalet.
25 år kvar till pension, lön över brytpunkten, jobbat 12 år inom regionen . Kommer troligtvis välja att stanna inom region. vad göra?
Hej!
Jag blir bara mer o mer frustrerad ju mer jag läser o inser att jag inte hittar information som kan ge mig vägledning om vad som är bästa valet för mig. Jag fattar inte ens hur jag ska tänka då det inte ens är klart vad nära pensionsålder innebär i praktiken. Jag är ingen ekonom men anser mig inte heller dummare än genomsnittet men känner mig fullständigt blåst då jag inte överhuvudtaget förstår hur jag ens ska börja räkna.
Jag är född -74 och har jobbat ca 20 år i olika kommuner med ganska låg lön (15-30tkr). De senaste 5 åren har jag haft över 46tkr och ligger nu på 56tkr och utgår från att jag blir kvar där med normal löneutveckling. Inga planer på att byta till privata sektorn i dagsläget. Vad jag förstår i Scandias information så kan det vara gynnsamt att ligga kvar. Även om man haft en senare lönekarriär och ligger klart över brytpunkten kan innebära fördelaktighet för att ligga kvar i KAP-KL. Dock inte hittat någon förklaring på om 10tkr över är klart över eller nära brytpunkten.
Har även svårt att förstå vad det skulle innebära om jag stannar kvar i KAP-KL men byter sektor. Eller om jag inte får ha hälsan i behåll och behöver vara sjukskriven när pensionen närmar sig?
Tacksam för all vägledning även om jag fattar att ingen här heller kan säga att jag ska göra det ena eller det andra.
Ibland känns det som att det skulle vara enklare att flytta till Nordkorea.