Vad är bäst, Avanza Auto eller Lysa?

Oj. Vilket skräp. Då är det ett enkelt val. Man ska undvika Auto fonderna helt enkelt. Vill man ha en bred fond så är det SPP Aktiefond Global och någon Sverigefond för att vikta upp Sverige delen.
Vill man ha det automatiserat så är det Lysa som gäller helt enkelt. Inga smygavgifter.

4 gillningar

Jag tog en titt i fondfaktabladet och kan inte hitta något om en prestationsbaserad avgift där?

1 gillning

Lysa enda som ger “mängd rabatt”?

Opti ger också rabatt över 1 miljon om jag inte minns fel.
Har för mig att Lysa möjligtvis ska ta bort rabatten men ingen aning vad som händer på den fronten.

Bästa rabbat ger billigaste global indexfond :grin::+1:. 0.22% i avg :wink:. Inga krav på kapitalet från 1kr och uppåt.

Tyvärr funkar inte enskilda fonder för mig. Ska hela tiden hålla på och optimera och röra till det :laughing:.
Hos Lysa sätter jag bara in pengar och tänker inte mer på saken.

4 gillningar

Då är det bra. :+1::+1:. Rätt val av fondrobot i alla fall.

2 gillningar

Helt kass :-1::-1:.

Förstår inte riktigt den där prestationsbaserade avgiften, känns som man får fråga kundtjänsten så dom får förklara.

Om fonden slår jämförelse index då blir det extra avg. Det finns någon anlädning att de vill ha extra pengar. Lysa är billigare och inga extra avg. Du får ringa Avanza :joy: när du flyttar till de :+1:. Dåligt av Avanza. Glad att jag flyttade allt i från de.:+1:

Aktieandel 80-100%, trodde det var 100%

Står i faktabladet att dom inte tar ut det:

1 gillning

85-115 t o m :face_with_hand_over_mouth:

Avanza har krånglat till det med Auto

1 gillning

Det står att det inte tagits ut någon sådan avgift. Till höger står också att kostnaderna avser de som tagits ut föregående år. Om de underpresterade mot index då blev det ju ingen prestationsbaserad avgift. Det står även att ingen prestationsbaserad avgift tas ut i underliggande fonder, vilket inte utesluter att Avanza Auto själva lägger på en prestationsbaserad avgift.

Och så hänvisar de korsvis mellan fondbestämmelserna och basfaktabladet, och man blir som vanligt inte mycket klokare än hur noga man läser.

3 gillningar

Krånglig avgiftsmodell känns det som. Nån får fråga kundtjänsten helt enkelt :slight_smile: Själv har jag Lysa så orkar inte lägg energi på att utreda saken

1 gillning

Då kan jag inte räkna ned dig i den här fallet @Anonym :rofl::joy::+1: ?

Detta svaret fick min syster när hon frågade Avanza.

4 gillningar

Och jag fick detta svar.