Jag tror du ställer dig fel fråga, jag har ett aktiebolag omsättning ca 1 miljon om året. För det betalar jag kanske 30 000 ungefär, bank utgifter, bokföring, fortnox, webbsida mm. (webbsida är såklart inte ett krav men du fattar).
Det jag märker är att många tänker att de startar Aktiebolag först och sedan tänker jobb mm. Man behöver gå från det andra hållet och fråga “behöver jag verkligen ett aktiebolag?”. Jag startarde mitt bolag för att det helt enkelt inte längre gick att inte ha ett riktigt företag registrerat. Jag förmodar att själva syftet är att plocka ut utdelning för att slippa extra skatten, vilket förvisso gör att ett AB skulle fylla en funktion. Men kom ihåg, det är mycket mer jobb än vad man tror, det tar tid att skicka in alla papper till bokföringen (jag har förvisso väldigt mycket kvitton), det tar tid att trixa med fler bankkonton osv. Det är lixom mycket osynligt jobb som bara behöver göras. Så mitt råd är att köra ett litet tag med tex frilans finans eller något annat faktureringsbolag och se om du ändå känner att du vill starta bolaget.
Finns ju en risk att om det inte blir som du tänkt dig då har du fått lägga tid på att starta, fixa med revisor och om det är väldigt få jobb och bestämmer dig för att lägga ner om två år har du lagt mycket tid på bara administration. Så börja med frilans finans och prova, även om du inte kan spara något på att det blir utbetalt som lön istället. Lycka till