pelpet
(pelpet)
1 Februari 2026 23:30
85
Jag lägger in ett inlägg från denna tråd som beskriver hur man kan hitta optimal lön.
Det är så klart enkelt att säga att högre = bättre men det är ett för enkelt sätt att se på det. Det blir intressant först när man väger in hur arbetet fungerar.
Typ
Arbetare
Tjänstemän
Chefer
Företagare
LÖNENIVÅ
Från mycket låg upp till en bit över medel
Från en bit under medel till topp 5%
Mycket hög (Topp 5%)
Hög till mycket hög (Topp 10%) när utdelning inkluderas
Exempel på jobb
Serviceyrken, hantverkare i toppen
Tjänstemän och mellanchefer
Högre chefer
Framgångsrik egen företagare
Typiska fördelar
Kan lämna jobbet på jobbet, tydlig separation work-life balance. Ej högskola.
Hög frihet, distansarbete, bra arbetsmiljö (ju högre lön desto fler fördelar)
Mycket hög lön, hög status
Mycket hög frihet, möjlighet till låg arbetstid
Typiska nackdelar
Låg frihet, fysiskt slitsamt, dålig arbetsmiljö, dåliga chefer (ju lägre lön, desto mer nackdelar)
Stress
Hög stress, mycket internpolitik och press, stenhård konkurrens om jobben, lång arbetstid
Kräver hårt arbete för att bygga upp, ingen work-life balance
Så här skulle jag vilja sammanfatta förutsättningarna för olika grupper av arbete. Det är naturligtvis grovt men ger ändå en bild av hur förutsättningarna kan se ut i olika typer av anställningar.
Låglönejobbet - klassiska arbetaryrken - vill man generellt inte ha. Det mesta är dåligt, och lönen är låg. Dock passar dessa jobb en del personer, och värderar man inte pengar högst behöver inte vara något dåligt val. Vill man kunna gå till jobbet och sen gå hem till livet? Inget dåligt val.
Den högre nivån på tjänstemannayrken är ofta en trevlig plats att vara på. Bra löner i 40-80-spannet och många jobb här är trevliga. Olika typer av jurister och ingenjörer hamnar ofta i den övre delen här. Vissa jobb är stressiga, andra är bättre.
Läkare förtjänar att nämnas - de är ett undantag. Mycket höga löner och hög status men också låg frihetsgrad på många ställen. Man går ofta på schema och behöver ofta jobba helger och kvällar.
De högsta chefjobben kan vara väldigt välbetalda men ofta präglade av hög stress och lång arbetstid. Många advokater och managementkonsulter kan hamna här. Lönen kan bli riktigt bra men frågan är om det är värt det? Och konkurrensen om dessa jobb är knivskarp.
Vad är bäst? Det beror på vad man är villig att satsa på. Hög lån och hög status som de höga chefsjobben erbjuder kommer med ett högt pris. Kan man få det, och är man beredd att betala priset? Själv valde jag mellannivån tills för några år sedan då jag tog steget till egen företagare. Än så länge har det varit mycket slitsamt men också ekonomiskt lönsamt. Men förhoppningen och ambitionen framöver är att det ska ge mycket bra betalt på ungefär 75% arbetstid och med hög frihetsgrad. Eget företagande som inte är framgångsrikt är dock ingen bra sits, hårt jobb och dåligt betalt.
2 gillningar