Inte helt få av medlemmarna på forumet bor utomlands, precis som jag själv. Andra har bott utomlands tidigare och kommit tillbaka. Den här tråden riktar sig specifikt till dig som tidigare bott en längre tid utomlands och återvänt. Vad tycker du är det bästa med Sverige? Vilka grejer får dig att känna att det var självklart att flytta hem? Det är ok att outa vilket land/länder du bott i för att göra kontrasten tydlig.
Skogen, skärgården, men mest: familj, vänner och nätverk.
Bor i Östeuropa nu, vilket också är fint.
- Allemansrätt
- Båtklubbar där vanligt folk har råd att ha båtplats är en grej som existerar
- Fungerande byråkrati
- Man fryser aldrig inomhus
Men alltså ja familj och vänner.
RT chatten är nog det bästa med Sverige
Språket!
Du blir en annan person på att annat språk.
(Om du inte är flerspråkig då.)
Nu kvalar jag kanske inte in, men bodde i Norge i två år. Svenska livsmedelsbutiker är fullständigt outstanding i jämförelse
Det är väl en mycket bra och relevant observation. Jag skulle säga samma sak jämfört med Kosovo men där är det väl mer tveksamt om jämförelsen är riktigt rättvis.
- Den liberala demokratin.
- Tilliten mellan människor.
- Pågens Gifflar.
Rent drickbart vatten i kranen.
Fungerande sophämtning.
Hög luft.
Föräldraledighet, möjlighet till vabb och acceptans för att kvinnor faktiskt inte vill sluta jobba helt bara för att de får barn var de främsta orsakerna till att jag flyttade hem från Schweiz. Väl tillbaka uppskattar jag också den svenska synen på behov av balans i livet som jag upplever saknas hos mina kollegor som jobbar i andra delar av världen. Kina verkar värst och USA rätt så illa också.
Bonus i Sverige är att myndigheter delar information samt att näthandeln är toppen. Man behöver i princip aldrig gå på stan och handla om man inte vill.
Med det sagt så är Schweiz är mycket välfungerande land på många sätt och skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka när jag har barn i mer självgående ålder.
Skivbar leverpastej med tryffel, det saknar jag, inte så mycket annat.
Bott utomlands i europa och asien ett antal år… några reflektioner på Sveas pluskonto:
Hanterbar byråkrati/låg korruption/slipper anlita advokater
Generösa/automatiska pensionsavsättningar
Slipper dyra sjukvårdsförsäkringar (sen är vården sisådär)
Post covid trenden att det fortfarande är okej att ”jobba hemma” 2-3 dgr i veckan på många jobb.
Tillgång på kalles kaviar
Slippa imigration officers dryga attityd kring visumförlängningar
Juli-Augusti och många semesterdagar
Allemansrätten och tillgång på natur utan giftiga djur
Rätt billigt
Den här tråden känns lyckad. Många kloka tankar kring högt och lågt. Jag kan också känna igen mycket både från mitt nuvarande liv på Balkan och tidigare utlandsliv i Europa och Asien.
Den generella avsaknaden av administration, korruption och strejker.