Vad är det som händer med Gamestop (GME)!? | Ett tillfälle för att ta fram 🍿

haha alla dessa memes!! :joy: Gjorde denna igår som laddades upp på ett annat forum

Meme-ekonomi kommer bli en ny term inom finansvärlden :grin:

1 gillning

History repeats :partying_face:

Jag vill verkligen rekommendera att hålla sig ifrån det här. Det här är inte längre ens spekulation, det är här något bortom spekulation. Det här är inget man kan, ska eller bör spekulera i.

PS. Priset på GME i förhandeln nu (13:55 ligger på 480 USD)… :man_facepalming:

1 gillning

Skulle egentligen behöva plugga men det här är ju galet mycket roligare att följa. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

3 gillningar

Jo tack det har jag förstått, är inte alls intresserad av att “spekulera” i detta, jag funderar bara på att förbereda fallskärmen haha😂

Nu har köp stoppats i USA för bl.a. Gamestop… från ex. Robinhood m.fl. och flera verkar hänvisa till att de “skyddar” kunden från att ta för stor risk (om jag förstod det rätt?). Får ex. Avanza i Sverige göra likadant?

2 gillningar

Bäst idag :joy: https://preview.redd.it/c9wwig6v82e61.gif?width=640&format=mp4&s=a20e6276dabdf65b1e73ee66d2e1cf37978aebb9

2 gillningar

Hahaha att du köpte ändå Jan, det trodde jag inte. Sa till sambon igår att det vore roligt att hänga på med en aktie iaf och han nästan hånskrattade åt mig att jag kan inte sitta med mina rika-tillsammans försiktiga portföljer och sen haka på detta :wink: men jag påminde om att det faktiskt finns en lekhink också!

3 gillningar

Wallstreetbets är en konstig del av internet. Fundamentels är inte normalt, memes är allt, Elon Musk är deras gud, Donald Trump och Jerome H. Powell deras superstars och nu i går blev Chamath Palihapitiya deras messia.
Den som vill lära mer, se gärna denna: The Absolute Chaos of r/Wallstreetbets - YouTube, mycket memes. Själv har jag använt r/wallstreetbets som underholdning de senaste åren. Blev dock biten av FOMO och satte en liten del av lekhinken där båda pga. 140% short interest positionen samt att vara med på historien.

1 gillning

GME ligger på $126 just nu, stängde på $347 igår… många som springer mot dörren nu.

1 gillning

Det är gambling. Betting. WallstreetBETS :slight_smile:

1 gillning

Jo, köpte en tidigare idag. Det här är på många sätt en historisk dag. Särskilt när RobinHood stängde. Helt sjukt faktiskt.

1 gillning

Nu uppe på $223 igen :partying_face:

Eh, så Hedgefonder har rätt att blanka valfri aktie/företag till över 100% av utestående aktier inklusive naked-shorts med syfte att förstöra kapitalet hos de investerare som faktiskt tror på företaget? Men ett gäng småsparare som gaddar ihop sig har inte samma rätt?

Jag kan förstå att Hedgefonder kan bidra till en effektiv marknad, men att knäcka företag som försöker köra en affär låter mer som en maffia-avart som borde förhindras just m.h.t. systemstabilitiet.

2 gillningar

Skulle ha läst detta för några månader sedan:

Och… Det är inte spekulation, gambling eller betting. Det är ett go fuck yourselves-statement, mot kungarna på Wallstreet.

Har varit underhållande att se r/wsb göra det Richard Fuld bara pratade om

meme-ekonomi, eller ekonomeme? :sunglasses:

1 gillning

Detta är ju intressant…

3 gillningar

Om man ger sig in med pengar i det här ska det vara på ideologisk grund tycker jag. Rationellt sett håller jag mina pengar på säkert avstånd från den här oförutsägbara röran.

Det är en situation utan dess like. Väldigt spännande!

Jag förstår inte problemet.

Gamestop värderas just nu till price/cashflow 120.
Tesla just nu med price/cashflow 180.
Gamestop ser ut att vara billigt :joy:

Eller kanske Gamestop ska göra en Netflix som ju sadlade om från att hyra ut VHS filmer till streaming.
Förresten, nä, ok, Netflix värderas ju till ännu billigare 90 gånger cashflow :grinning:

Frågan är vad som är tokigt och varför just Gamestops värdering drar rubriker.