Vad är det som händer med Gamestop (GME)!? | Ett tillfälle för att ta fram 🍿

Vad är det som kan ha hänt här med AMC och GME vid 14:00 snåret (GMT-5)? Kraftig uppgång i ca. 10 min sedan ner igen exakt samtidigt?

Detta är också intressant. Short låg på ca 140% när detta började, nu verkar den ligga på ca. 249%

Tydligen har Robinhood stängt positioner (även för dem som inte handlar med marginal). Kan det vara relaterat?

https://twitter.com/lumi_cx/status/1354862846597709824?s=19

1 gillning

Vad är er kommentarer till silverbolagens rusning i dag?

Det här med att RobinHood alltså verkar ha sålt folks aktier pga riskerna att handla med dem verkar ju helt absurt?! (Om jag förstår det rätt?)
https://twitter.com/GretaLWall/status/1354880655516119042?s=20

Kan Avanza göra något liknande i Sverige eller är våra länders bankväsen så väsentligt skilda?

Trodde de stängde optioner först, men ser ut som de sålt av aktier. Kanske var köpta med hävstång och sjönk så mycket att de helt enkelt tvångssåldes? Ligger man tillräckligt mycket minus behöver de inte vänta på att man ev. sätter in extra pengar.

Står ju att de såldes @$119 idag, dvs nära dagens botten på $112. Låt säga att personen köpte @$300, då blir det en minusposition på $815.000, dvs. nästan sju miljoner svenska kronor. Klart de drar i handbromsen i ett sånt scenario.

Enligt tråden var detta inte begränsat till hävstång, men jag hoppas vi vet mer snart.

Ser inte det i länken? Ena snubben hade köpt 9% av en aktie för ~$30. Inte heller normalt detta med delar av aktier.

Som jag fått det berättat ville de göra samma sak som på GME men köpte fel. De köpte gruvbolag istället för vanligt silver. Oklart om det stämmer, bara något jag hört

Nu är jag ute på tunn is med de finansiella kunskaperna här, men är inte detta också ett “ypperligt” tillfälle att korta just GME, AMC, Nokia osv?

Förr eller senare kommer ju denna hype att dö ut, hur fin ideologin bakom än är. Finns det risk att hedgefonderna på detta sätt försöker ta hem förlusterna i det långa loppet?

Om man har oändligt med pengar man kan riskera i en nästintill oändlig tid. Svar ja. Glöm inte att marknaden kan vara irrationell långt mycket längre än du någonsin kan ha pengar till. Blankning har en oändlig nersida och en begränsad uppsida i pengar räknat.

Har absolut inte tänkt börja blanka, fann bara tanken på att det kanske är tillfälle att blanka GME rätt ironisk… :sweat_smile:

Absolut. Men det ju det som gör att den här traden fungerar. Att det finns folk på köp-sidan som MÅSTE köpa på grund av blankningen. Vet inte hur det är, men det ryktas ju om att en hel mängd optioner förfaller imorgon. Får verkligen se vart det här tar vägen.

Vill verkligen veta vad som hände bakom kulisserna på RobinHood och de andra ställena. Enormt oschysst att ändra spelreglerna mitt under matchen.

2 gillningar

Att korta framförallt GME innan möjligtvis den största short squeezen genom tiderna händer är absolut inget jag skulle kalla ypperligt. Jag personligen ser det som en otroligt hög risk att köpa, men en EXTREMT hög risk att blanka denna aktie. Händer en short squeeze när man ligger blankad och man tvingas köpa tillbaks aktierna samtidigt som alla andra blankare är situationen otroligt illa.

1 gillning

Ja det hade man gärna velat veta, minst sagt oschysst. Kul att se flera olika kända profiler tar ställning mot RobinHoods agerande. Är nog en hel del fuffens involverat.

Ja jag medger villigt att jag inte känner mig helt trygg i tankarna kring detta. Förstår iden bakom short squeeze (inbillar jag mig iaf) men min fundering var om man skulle välja att blanka nu kring toppen på kurvan för att hämta hem senare efter en förmodad krasch. Men som du skriver @Hampus1 så blir det en riktig short squeeze och optionerna förfaller i morgon så ligger man ju pyrt till.
Kul att lära sig nya saker idag, underhållning och lärande i en salig blandning med finanshistoria.

1 gillning

I mitt huvud kan det omöjligt vara lagligt att tvångsälja sina kunders aktier i syfte att driva ned aktiepriset. Ska bli intressant hur detta slutar.

Många big players är inne och vevar på twitter och visar sitt missnöje!

Nu kovänder RobinHood

Here’s the full statement from Robinhood:

“This past year, we’ve seen the financial markets become a voice for the voiceless. We’ve seen a new generation of people come into the markets, sparking conversations about what it means to be an investor. Our customers have shown the world that investing is for everyone—not just institutional investors and hedge funds.

Amid this week’s extraordinary circumstances in the market, we made a tough decision today to temporarily limit buying for certain securities. As a brokerage firm, we have many financial requirements, including SEC net capital obligations and clearinghouse deposits. Some of these requirements fluctuate based on volatility in the markets and can be substantial in the current environment. These requirements exist to protect investors and the markets and we take our responsibilities to comply with them seriously, including through the measures we have taken today.

Starting tomorrow, we plan to allow limited buys of these securities. We’ll continue to monitor the situation and may make adjustments as needed.

To be clear, this was a risk-management decision, and was not made on the direction of the market makers we route to. We’re beginning to open up trading for some of these securities in a responsible manner.

We stand in support of our customers and the freedom of retail investors to shape their own financial future. Democratizing finance has been our guiding star since our earliest days. We will continue to build products that give more people—not fewer—access to our financial system. We’ll keep monitoring market conditions as we look to restore full trading for these securities. We will update this Help Center article with the latest changes.

We are deeply grateful to our customers.”

Jo men precis! Att aktiekursen är för hög i förhållande till vad den egentligen bör kosta om man kollar på de fundamentala i bolaget råder det ju absolut ingen tvivel om. Däremot i denna ’stand off’ mellan wsb och blankarna när de står i ett riktigt dödläge så är det säkerligen blankarna som är mest rädda😂.

Håller med dig till fullo, så otroligt lärorikt och spännande. Oerhörd action, medger att det var svårt att få något produktivt gjort idag när man tänkte på alla memes och alla händelser😂

1 gillning

Konstigt, men kanske ändå väntat då drevet mot RobinHood blev ju så otroligt stort. Ratingen på appstore störtdök ju ner till 1.1 av 5 på ett par minuter😂

Man kan ju undra hur långt stämningar och andra rättsliga processer har kommit / kommer att komma.

Toppen av kurvan säger du? Försa du dig nu och kan du se in i framtiden? :wink:

1 gillning