Du och 19 andra får samma erbjudande. Det är en blind auktion där ni alla får skriva ner en summa pengar på en lapp – alltså hur mycket du vill ha för att säga upp dig från jobbet på direkten. Bara en person vinner. Den som har skrivit den lägsta summan.
Om du till exempel skriver 1 miljon kronor, och ingen annan skrev lägre, då får du miljonen – och måste säga upp dig direkt.
Men här är reglerna:
Du får aldrig söka dig tillbaka till jobbet eller företaget.
Du får inte göra någon “deal” med chefen.
Det ska vara ett helt abrupt avslut. No looking back.
Ingen på jobbet får veta något om varför.
Och: alla 20 deltagare är automagiskt utvalda att ha ungefär samma livssituation. Liknande lön, sparande, familjesituation, ålder, osv. Det finns alltså ingen som “ändå hade tänkt säga upp sig”, ingen som är hemligt rik eller hatar sitt jobb mer än alla andra. Alla är i samma båt.
Jag har sagt upp mig utan att ha jobb klart eller fått något för att säga upp mig … fick alltså 0 kr.
Jag har även sagt upp mig där jag hade “fallskärm” … här fick jag många månadslöner
Idag har jag inga planer på att sluta med jobbet jag har. Men om nån skulle ge mig 1 miljon netto skulle jag antagligen tacka för mig och sluta. Mest för att det är en fin summa, inte för att det egentligen är summan jag behöver.
Hmm, det blir en del följdfrågor ändå på premisserna…
Hur får jag lov att hantera att mina tidigare medarbetare hör av sig och undrar varför jag slutade och om jag inte kan börja igen? Får jag berätta för min familj?
Framför allt: får jag söka ett nytt liknande jobb på en annan arbetsplats, eller måste jag lämna branschen helt?
Om jag får ta ett annat liknande jobb så skriver jag kanske tre miljoner på lappen. Det är ändå en ganska stor sak att aldrig mer få jobba på den arbetsplats där jag trivs bra och har valt. Men tre miljoner I handen kan kanske göra det värt besväret.
Måste jag lämna branschen helt behövs det betydligt mer. Jag kanske skulle skriva 20 miljoner, sen om jag råkade vinna så skulle jag antagligen ångra mig några månader senare… men efter ett par års omställning när jag hittat ett nytt sammanhang att trivas i och minnena börjat blekna av det gamla jobbet, skulle jag antagligen sluta ångra mig.