Låter som en extremt toxisk relation om han inte vill/kan förstå den stora skillnaden i inkomst ni har. Om man är gifta/sambos och är i ett SERIÖST förhållande så är det över mitt förstånd att man inte bara lägger alla pengar i samma korg och sen tar alla utgifter därifrån. Kanske med undantag av lite “fickpengar” som vissa personer är totalt besatta av (förmodligen eftersom de inte kan kommunicera med sin respektive). Klarar man inte detta bör man nog leta ny partner.
Det verkar vara svårt med en rättvis/rimlig lösning, om man inte har gemensam ekonomi. Om ni nu har separat ekonomi, så har ni det. Är det då rättvist att du som har 26 k i månaden ska höja dina förutsättningar pga honom och han ska sänka sina förutsättningar pga dig?
Det är antingen eller känner jag när det är sådan stor skillnad på inkomst, antingen gemensamt eller separat.
Jag menar inte att vara dryg, vill bara att man ska tänka på flera faktorer.
Om man nu ska diskutera ojämnheter i ekonomi och du vill bli kompenserad, ska man också då tänka på att han ska bli kompenserad på andra sätt? Dvs, slippa mer av hushållssysslorna, m.m? Eller är det bara ekonomin man ska tänka på? Hur balanserar man fördelar och nackdelar?
Genuint nyfiken fråga, eftersom jag inte vet.
Öppnar jag upp dörren för påhopp nu?![]()
Problemet är antagligen gråzonen ni är i. Ibland gemensamt, ibland inte. Ibland separat, ibland inte. Ni borde ha diskuterat detta från början. Det vore givetvis en bättre situation om ni hade gemensam ekonomi, som man i regel har när man bor ihop ![]()
Men nu spenderar han inte utan lägger på hög, till sin son förmodligen.
Det är en sak,
En annan sak är om han driver på utgifter som TS får vara med och dela på som gör att TS inte har råd med, tex genom att TS inte kan spara till olika saker. Då får man stora problem i förlängningen.
Det hade jag sagt var direkt oacceptabelt eftersom det får en direkt negativ effekt.
Den första frågan är en mer etisk fråga och döma av svaren så är det individuellt.
Fråga honom vad han tycker det är värt att kunna ha med dig på saker du inte har råd med. Vad han tycker det är värt att barnen har fina dyra kläder. Vad han tycker det är värt att ni tillsammans ska kunna leva i en högre standard än han har råd med.
Måla upp en bild för honom hur ni skulle behöva leva för att din lön skulle räcka om ni delar lika, fråga honom rakt ut om det är så han vill att ni tillsammans ska leva. Där har du priset han måste acceptera för att fortsätta ha helt delad ekonomi.
Det finns hur mängd trådar som helst kring det när. Jag tycker 50/50 men då måste han också vara beredd på att ha en gemensam levnadsstandard baserat på din lön så du kan bära halva kostnaden.
Skitupplägg om du frågar mig. Ska ena parten behöva leva på den andres nåd och tigga sig genom livet om de ska göra nåt tillsammans?
Antingen delar man sitt liv med nån till 100% eller så gör man det inte.
Disclaimer: detta är min egen åsikt.
Man kan faktiskt lägga alla pengar i samma hink som går till hus resor, investeringar och whatever.
Vill man ha egna no questions asked pengar kan man komma överens om ett belopp båda tar ut från gemensamma hinken varje månad.
Would you marry this guy? ![]()
Om jag var “that guy” skulle jag inte gift mig med någon som är ute efter mina pengar.
Det du insinuerar är att hon är en “gold digger”. Sånt kap verkar han inte vara! Jag tycker att hon har hamnat i en mycket besvärande situation, där hans son verkar få saker av sin pappa (för att han har råd) och hennes barn lever med sämre ekonomiska förutsättningar. I sak inte fel då man skulle kunna tänka att man ansvarar för “sitt” barn, men ingen bra grogrund för att skapa en harmonisk ny familj.
Britt Ekland gjorde det misstaget med Rod Stewart.
Vilket gjorde att den relationen varade ganska kort tid. “Han var snål” sa hon som skäl till att hon lämnade honom. (Dvs hon hade tänkt att hon kunde slösa upp hans stålar. Men det var inte han med på).
(Finns några saker som får kvinnor att se män som attraktiva. Det är nog off topic här men var och en kan ju fundera över vad som gjort att avkomman överlevt för tusentals år sedan. Det är de generna som gått vidare).
Jag tycker du tar en sjukt osmaklig vinkel på den här frågan, det är ju uppenbarligen inte vad det handlar om. Men jag lämnar det där…
Efter önskemål från TS så stänger jag den här tråden.