Vad är en rimlig lön? Hjälp!

Ja, det låter väldigt rörigt men jag tyckte du gjorde rätt som sa 70.000 kr. Låter ju helt galet att de enbart ville erbjuda 5-10% mer och samtidigt ta bort övertiden. Det är ett rimligt erbjudande om du hade varit kvar i samma position du har idag men att man hade velat ta bort rätten till övertidsersättning, men helt orimligt för det du förklarat att tjänsten innebär. Skulle du tacka ja till detta erbjudande så kommer du ju dra till en konkurent så fort du skaffat tillräckligt med erfarenhet. Att företag fortfarande inte fattar det är skamligt.

HR finns ju till för att stötta företaget och tyvärr får HR ofta agera budbärare för dåliga besked vilket gör att vi (jag jobbar som HR ansvarig) får dåligt rykte hos de anställda. Men sen finns det gott om HR som tror att de gör företaget en tjänst genom att försöka trycka ner folks löner så mycket som möjligt, när dom egentligen gör företaget en björntjänst då kompetent underbelad personal förr eller senare (antagligen förr) kommer lämna och då blir det ofta att den man tar in ny kostar mer än vad man hade behövt ge den tidigare medarbetaren för att göra den nöjd.

Där jag jobbar nu hade tidigare HR-chef jobbat hårt på att ge skamligt låga löner och hållt nere lönerevisionerna. Vi tappade också många medarbetqre till våra konkurenter pga av det. Jag kämpade i nästan 2 år för att få högsta ledning att inse att det var kontraproduktivt och tillslut fick jag till en stor budget för att höja lojala och duktiga medarbetares löner. Det är bra personalpolitik som fler företag borde ta efter.

5 gillningar