Vad är ett roligt jobb?

I mitt arbetssökande försöker jag förstå vad som gör ett jobb roligt. Jag jobbar med affärstransformation och det kan vara hårfint vad som är roligt och inte enligt mig. Att leda ett stort team och få mycket saker att hända snabbt är kul men kan vara stressigt. Att forma strategi för ett initiativ kan vara segt och utan frekventa kickar men ger ett större perspektiv.

Vad har varit era roligaste jobb och vad gjorde just de jobben roliga? Handlade det om setting med kollegorna eller mer om själva arbetsuppgifterna?

7 gillningar

Rulla sten upp för berg.

Ok, för att vara seriös…

Gemenskap skulle jag personligen säga. Jag har haft det som roligast och mest stimulerande på jobbet när jag var en del av ett team med högt till tak god stämning. Jobbet i sig var sekundärt.

Men andra tycker nog bara att arbetskamrater är i vägen och har roligt när de får knacka kod på hemmakontoret med sin katt bredvid dagarna i ända.

Alla är vi olika, och tur är väl det!

5 gillningar

Stridspilot.

För mig är ett bra team det som gör jobbet roligt.

1 gillning

En våt pojkdröm, men vad ska man göra sen då?

1 gillning

Variation är en viktig komponent

3 gillningar

Jag har jobbat med väldigt olika yrken och uppgifter och det som gjort ena jobbet bättre än det andra är definitivt kollegorna, även om yrket i sig varit sämre.
Bra kollegor gör jobbet roligt för mig och det är de jag letar efter när jag söker jobb :slight_smile: .

4 gillningar

För mig är ett roligt jobb ett jobb där jag inte kan förutsäga min arbetsdag. Skulle hatat att gå till jobbet och veta i förväg vad jag kommer göra under dagen eller att jag ska sitta på tre möten som troligtvis bara är onödiga och tar tid från andra arbetsuppgifter som är viktiga. Jag hade aldrig i hela mitt liv kunnat jobba på en fabrik och göra samma sak om och om igen. Jag jobbar själv i ambulansen men hade jag inte gjort det hade jag nog blivit polis eller brandman eller något annat yrke som är oförutsägbart och aldrig det samma.

1 gillning

Tror det beror väldigt mycket på person till person

Lärar jobbet var roligt, Man visste aldrig hur en dag skulle bli mer än grovplaneringen. Men blev så slutkörd att det kändes som om man bara jobbade också sov iprincip. Så tillbaka som CnC-operatör nu, podcasts, ljudböcker under arbetsdagen och energi över till att faktiskt göra grejer efter jobbet haha. + Bättre lön.

2 gillningar

Ta värvning och åka till fronten kanske?

1 gillning

Välkommen till tjänstemannens bistra verklighet.

Jag kan inte beskriva hur skönt det är att den tiden är bakom mig.

5 gillningar

stand-up komiker

1 gillning

Det roligaste jobb jag någonsin haft var som diskplockare på ett skärgårdscafé när jag var tonåring. Det var 0% arbetsuppgifterna och 100% sällskapets förtjänst.

Med rätt kolleger kan de mest tradiga arbetsuppgifterna bli lustfyllda.

Men jobbet jag har nu tycker jag är väldigt roligt, även fast det är en del onödiga möten. Jag gillar kombinationen av problemlösning/utredning, periodvis högt tempo och tidspress och samtidigt umgänget med kollegerna med en del sociala aktiviteter däremellan. Jobbet känns lyxigt när jag jämför med hur andra har det.

2 gillningar

För mig har trevliga och roliga kollegor alltid avgjort hur roligt ett jobb är. Trista arbetsuppgifter blir mer nöjsamma då.

Mitt bästa jobb (både trivsel och skapande av mervärde både för verksamheten och mig själv) hade jag i 25-årsåldern. Vi blev förmodligen aningen “utnyttjade” då vi alltid ställde upp oavsett arbetstider, övertid och alldeles för långa pass. Detta var inom vården. Jag kände mig meningsfull.

(nedsidan var ju lönen)

3 gillningar

Kollegorna, som flera har skrivit, har för mig varit det viktigaste och det som skapat glädje. Omorganisation nyligen som splittrat vår fantastiska grupp, söker mig nu bort. Känns trist.

2 gillningar

Möjligheten att påverka inkomsten både upp och ner, frihet eller flexibilitet är väl bra begrepp.

Om det är ett jobb som tar mer än 8 timmar om dagen i anspråk, jag tänker då t ex transporttid, tid att fixa sig i ordning mm så vill jag iallafall att det ska finnas fysisk aktivitet i jobbet. Att ha ett stillasittande jobb som tar så mycket tid i anspråk är självplågeri.

1 gillning

Omväxling, tid att vara kreativ och formulera sig, inte för mycket admin, bra och inte alltför stor grupp med blandade åldrar.

2 gillningar

Att jobba i ett välfungerande team med högt i tak och flow är belönande. Ständiga motarbetare mot denna lagkänsla och effektivitet gör jobbet tungt och tråkigt.

3 gillningar

Jag arbetar extra som fritidsledare inom omsorgen. Det är otroligt roligt och inget jag gör för pengarnas skull, för pengar finns inte att hämta i det hela.

1 gillning

Gemenskap är defintivt en viktig aspekt, håller med. Däremot skulle jag säga att det inte är optimalt att söka genom lönearbete, det är nog bättre att söka utanför jobbet. Den bästa och mest långvariga gemenskapen har varit frikopplat jobb för mig. När jag behövde jobba så blev det dock roligare med bättre kollegor, helt klart. :+1: