Vad får dig att trivas på jobbet?

Arbetslivet är en stor del av vår vakna tid och en stor del av vårt liv mätt i år. Kort sagt så tillbringar vi mycket tid på jobbet. Nu funderar jag på hur den tiden bäst utnyttjas. Vad är det som ökar chansen att trivas på ett jobb? Vad fungerar för er?

2 gillningar

Bra chefer, bra kollegor och rättvisa förhållanden.

4 gillningar

Det är alla saker som du inte själv kan påverka? Du måste ha tur tänker jag vid val av arbetsplats.

Ett stimulerande å meningfullt jobb…

1 gillning

Jag brukar säga till om det finns dåliga chefer, kollegor och orättvisa förhållande. I bland kan jag påverka , ibland inte.

2 gillningar

Hur definierar du rättvisa i detta sammanhang? Lika för alla eller belöning efter prestation? Dvs. lika förutsättningar eller lika utfall?

Jag försöker inte vara dryg, utan är genuint nyfiken och tycker frågan alltid är relevant när någon pratar om rättvisa.

Rättvisa är när avtal följs. Ingen svåger politik osv. Jag jobbar på golvet så det är mitt perspektiv i denna diskussion.

Möjlighet till utveckling och att lära nytt. Att det är ett jobb jag anser vara meningsfullt. Att hänsyn tas, i möjlig mån, till individuella önskemål.

1 gillning

Att ha ett omväxlande jobb.
Att ha frihet under ansvar.
Att ha bra kollegor och chefer.

2 gillningar

Att jag får sköta mitt utan tjafs och åka hem. Alltså sköta mig själv. :saluting_face:

3 gillningar

Bra svar. Exat så.

Bra och trevliga kollegor och chefer. Möjlighet att jobba de arbetstider som passar mig bäst, meningsfulla arbetsuppgifter.

3 gillningar

Lättsamma kollegor och meningsfulla uppgifter framförallt.

2 gillningar

Frihet, flexibilitet, eget ansvar, kunna jobba hemifrån, normala arbetstider, bra stämning, trevliga medarbetare, bra chef, hyfsat stimulerande/utvecklande, varierande, ej stressigt, bra lön och sen exakt vad jag gör är skitsamma

1 gillning

Jag jobbade länge inom Socialtjänsten och mitt främsta önskemål där (som aldrig uppfylldes) var utrymme att faktiskt fullgöra mina skyldigheter, dvs ha förusättningar för att göra ett bra jobb så det är en väldigt viktig punkt för mig. Möjlighet att ständigt utvecklas, trevliga och kompetenta kollegor, en chef som bara lägger sig i där det behövs och jag behöver också alltid ha arbetsuppgifter att göra. Har upptäckt att jag imploderar alt vegeterar fort som fan av för lite att göra.

1 gillning

Jag har ett kontorsjobb. Faktorer som gör att jag vill stanna:

Möjlighet att jobba hemifrån eller från sommarstugan minst 40-50 % av tiden.

Avståndet till kontoret (max 5 km så att jag kan gå till och från jobbet. Pendling går numera bort.) och ett någorlunda trevligt kontor.

I övrigt en stor flexibilitet i arbetet, tex flextid och generösa tolkningar av diverse bestämmelser mm. Rigida tolkningar av regelverk får mig snabbt att vilja byta jobb.

En chef som ser som sin främsta uppgift att värna sina anställdas arbetsmiljö snarare än detaljstyra arbetet.

En marknadsmässig lön.

Trevliga arbetskamrater.

Möjlighet att utvecklas i karriären.

2 gillningar

Meningsfulla arbetsuppgifter, trevliga människor, funktionella lokaler och redskap, skäligt betalt, flexibilitet och förtroende, frånvaro av ”bullshituppgifter”. Det mesta som sagts i tråden m a o.

Men, och det är kanske en kontroversiell åsikt, jag jobbar för att leva och lever inte för att jobba.

5 gillningar

Hög lön och möjlighet att jobba hemma 100%.

Rimlig arbetsbelastning och förutsättningar. Bra och roliga kollegor (såg att någon skrev att man inte kan påverka, men man ju alltid försöka bidra med en god stämning). Jag har världens roligaste kollegor och tänker ibland att jag aldrig skulle vilja byta jobb pga inte jobba med dem då. Lön är trevligt, men inte så avgörande. Såklart ska den vara skälig, men en högre lön skulle inte kompensera för mig om jag bara jobbade med stolpskott.

1 gillning

Det är helt rätt väg att gå egentligen, bara man har sakliga argument att komma med borde en vettig chef (eller chefens chef) kunna ta till sig av feedbacken.

Tyvärr är det inte alltid så men det är värt ett försök, i värsta fall får man byta arbetsgivare till någon där ledningen lyssnar.

1 gillning