Trivs du med ditt jobb?

• Ja
  • Nej

0 röster

Jag svarde ja även om att jag inte jobbar… När jag jobbade så trivdes jag me de iaf…

1 gillning

Jag trivs med mitt jobb men om jag kunde välja skulle jag hellre vara ledig.

17 gillningar

Repristecken på det.

Svarade ja för jag har väldigt trevliga kollegor och relativt intressanta arbetsuppgifter.

Men idealet hade varit nåt helt annat. Att vara fåraherde och annat mer jordnära, med tid ute i naturen istället för vid datorn. Med saker som är direkt essentiella för livet och välbefinnandet. De produkter jag utvecklar nu är hitech som jag egentligen önskade inte fanns, som passar in i ett samhälle som egentligen ingen vill ha.

Och även om kollegorna är trevliga så består alltför många fika- och lunchpauser av oreflekterat idisslande av propanda och narrativ som folk låtit tv:n fylla dem med.

Varför blir jag då inte herde och bonde? Jo för att samhället är en byråkratisk härva som ser till att herdar och bönder har det onödigt och obegripligt svårt att klara sig. Men jag har inte gett upp hoppet.

17 gillningar

Trivs med mitt jobb men inte med att kliva upp tidigt på mornarna. Spelar ingen roll när jag lägger mig, kliva upp före 7 får mig alltid att känna mig som en levande död och tröttheten ackumuleras sedan under hela arbetsveckan.

2 gillningar

Jag hittade en väg ur morgontröttheten, numera studsar jag upp tidigt innan rusningstrafiken och får bästa parkeringen på jobbet. För mig var det köttbaserad locarb som gjorde tricket. Kör även paleotänk i detta, men jag utesluter inte mejerier förutom homogeniserad pastöriserad mjölk. Men även i början, när jag bara körde liberal lchf, blev jag morgonpigg. Nu är jag den jag alltid borde ha varit, och jag känner mig yngre nu vid 40+ än när jag var tonåring. Testa vetja!

6 gillningar

Ja. Spenderar trots allt en stor del av min vakna tid där, så hade jag inte trivts hade en stor livskvalitetshöjande insats varit att byta jobb.

Repris på det…

1 gillning

Tack för tipset och omtanken. Har svårt för dieter då det krånglar till livet och det sociala ätandet. Äter med kollegorna på jobbets lunchrestaurang varje arbetsdag så redan där blir det krångligt och med tre barn och en fru som har närmast inversa matvanor mot köttbaserad kolhydratfattig kost så det är låg WAF och hög tröskel i hemmet också. Försökte ge LCHF ett försök innan barnen men redan då blev det ett fasligt gnäll så på totalen vet jag inte om det blir mer eller mindre trötthet i slutändan.

1 gillning

Hon borde supporta det du mår bättre av, både för din skull, för hennes och för barnens. Initialt och ev intermittent gnäll hade det lätt varit värt för mig i alla fall. Min envishet har lett till att resten av familjen fått bättre matvanor, och äldste grabben är närapå all in som mig, och han strålar av välmående och styrka, och på skolan ser de nu upp till honom, både skolkompisar och lärare.

Min hustru förstår att min kost är bra. Den sista inbillningen hon har lite svårt att släppa är att hon tror att min mat är dyrare.

Socialt är det inga problem, jag ber helt enkelt om en annan fördelning på tallriken. Bjuds det köttfärssås och spaghetti så tar jag bara köttfärssås. Och har jag magkänslan att det ska snålas så ser jag till att inte komma hungrig. Dessutom är animaliskt protein och fett långtidsmättande, så jag klarar mig bra om det inte är läge att bara äta mig mätt på köttfärssås. Och jag är ju en trevlig och vältalig prick, så konversationerna utifrån ev frågor om mina kostval brukar bli ömsesidigt uppskattade och betydligt intressantare än allmänt kallprat eller nåt annat hjärndött :smiley:

Svarade ja, för jag har det relativt fritt och kan jobba in komptid och tex en Fredag kan jag börja kl 0900 och gå kl 1400. Sen sköter jag mig i stort sätt själva. Vi är totalt 2pers på våran avdelningen…
Jobbar med glasögon.

Jag trivs med mitt jobb. Arbetstiderna är perfekta för mig och min familj, arbetsuppgifterna är varierande, lönen är ok. Kollegorna mycket bra vilket nästan är den viktigaste punkten :slight_smile:

1 gillning

Jag håller precis på att överväga det här. Jag trivs med typen av arbete jag gör och kollegorna är trevliga, men stressen är hög, det är rörigt och jag har just nu mardrömmar om projektet jag jobbar i. Jag funderar kring om det är såhär jag vill leva. Tidigare jobb har inte varit lika givande, men då har jag å andra sidan haft en mer givande fritid och mer ro i sinnet.

Skulle fortsätta med mitt jobb även om jag var ekonomiskt oberoende. Skulle kanske gå ner lite i tid då och då, men trivs :slight_smile:

1 gillning

Börjar jobba igen i veckan efter 8 månader prova på fire. Jag tror jag kommer trivas.

3 gillningar

Svar nej, har suttit vid datorn i 20 år och tycker det är otroligt tröttsamt och tråkigt numera. Innan hade jag lite energi och entusiasm men numera är det inte mycket av den varan. Efter semestern vill jag bara ha mer semester. När jag kommer till jobbet på morgonen tänker jag bara på när jag ska gå hem. När jag sitter på jobbet får jag verkligen koncentrera mig för att göra mitt jobb, annars fladdrar tankarna mest iväg på annat. Är bitter som f-n på de som jobbar inom IT och får möjlighet att jobba hemma, det tog vår kund bort för 2 år sen. Nu är det ett jävla pusslande och jonglerande för att få tillvaron och flextiden att gå ihop när flera andra på samma arbetsplats glatt kan skriva “distans mån-torsdag” på dörren till sitt fina kontor medans vi konsulter får sitta i en apbur, trångt och stökigt.

Uppdraget är äntligen slut om två månader, tyvärr har jag ingen som helst entusiasm efter att få något nytt, även om det innebär distansarbete. Hade helst jobbat med något helt annat… eller att åtminstone få lite luftombyte var och varannan dag.

Problemet är att IT är det enda jag kan. Har inga direkta hobbies som jag är så duktig på att jag kan jobba med det. Är en allkonstnär och “kan” allt från att köra grävmaskin till att lacka motorhuvar och bygga friggebodar, men enbart för hobbybruk, ingen skulle anställa mig. Annars hade ett mer praktiskt jobb varit kul att prova på.

/

4 gillningar

Jag fullkomligt älskar mitt jobb. Gillar att va ledig också men varje måndag är jag taggad. Ibland behöver jag jobba helg och det är tufft för kroppen gillar den vanliga rytmen men det är inte jätte ofta. Det stora minuset är lönen. Såå dålig trots lång och dyr utbildning. Men arbetsuppgifterna och kollegorna är toppen. Likaså min chef.

1 gillning

Jag gillar mitt jobb väldigt mycket de flesta dagar, men jag gillar inte hur lite fritid som blir kvar. 40-timmarsveckan fungerade säkert fint när många hade hemmafruar som gjorde allt annat åt dem. Vore perfekt för mig att jobba 20-30 timmar i veckan.

Jajamen, trivs jättebra, även om jag också är en morgontrött individ, (brukar börja vid 7 ungefär)

Visserligen är det rätt hård i press på mitt jobb också just nu pga omvärldsläget, men det är samtidigt väldigt stimulerande att också verkligen leverera ut uffekt utifrån de ansvarsområde jag har.

Är fortfarande ganska ny på den tjänsten jag har nu, och mycket grejer jag ännu inte har koll på, men då får man lära sig helt enkelt.

Trivs också väldigt bra med att jag har relativt mycket tjänsteresor, det bryter upp vardagen lite och gör att man får variation genom att träffa mycket nytt folk och även ibland besöka lite nya platser (oftast dock resor till Stockholm)