Vad är fel i min portfölj? :/

Hej! Tycker jag vill minnas från tidigare år att min portfölj av fonder gått bättre/lika bra som OMX, men i år går den långt ifrån… är något fel på min sammansättning?

DNB Global Index S 70%

Plus Alla Bolag Sverige Index 10%

Spiltan Aktiefond 5%

Avanza Emerging Markets 10%

Handelsbanken Global Småb Index A1 5%

Jämför jag med i år ser det ut som nedan…jämför jag med 1 år osv går min klart bättre… men är det något speciellt som jag borde ändra/ändrat enligt ovan eg? Eller tänker jag ologiskt?

1 gillning

Utan att analysera något närmare: kronan har ju stärkts avsevärt under året så det borde ge sämre avkastning (i kronor) i globala investeringar.

5 gillningar

Så är det.

Under ett decennium har det varit tvärt om, så vi har blivit vana vid att en portfölj med globalfonder nästan kontinuerligt slår svenska börsen. Så har det ju absolut inte varit historisk, om man kollar lite längre tillbaka, men när kronan rör sig mycket får man den här effekten.

2 gillningar

Jag har liknande fördelning som du har men jag har dessutom en orimligt stor del i Avanza zero och läget är tyvärr detsamma för mig😱 Ligger upp 0,61% i år…

Valuta, valuta, valuta… där har du svaret.

2025 är ett av de där åren när det mest troligt går kräftgång. Sedan får vi se vad som händer nästa år.

2 gillningar

Ah men då hänger jag med… Så det är typ ingenting man kan/bör göra annorlunda då? :thinking: Inget i fördelningen eller nada som ser off ut annars?

2 gillningar

Precis så. Ta det lugnt så vänder det såsmåningom.

1 gillning

Jag är 1.2% upp, så jag är dubbelt så bra på börsen som du.

4 gillningar

Felet i din portfölj ligger i att du investerar i annat än ditt jämförelseindex.

Köp OMX om du vill prestera som OMX.

3 gillningar

Felet är att du jämför med OMX (antagligen 30?). Det är ett smalt index jämfört med globala index. Du investerad mer eller mindre som ett globalt index.

2 gillningar

Jämför med denna fonden i stället, den investerar inte i Sverige på det sättet du gör, men den internationella delen är någorlunda lik:

OMX-indexet du jämför med investerar bara i 30 svenska aktier, så det är ointressant att jämföra med om man investerar vettigt som du gör.

+1,6% här

Mvh Börshajen

Har en liknande portfölj som din och är i det röda hittills i år.

Du är förmodligen dubbelt så bra som mig på de flesta saker

-0.69 % i år.

Börsgudens chef har satt ett stop loss så jag inte kan tjäna mer än 0% i år.

Förmodligen inte.
(Det var ett skämt.)

Ja jag fattar det men mitt inlägg är nog sant ändå🥺

valutasvängningar har gått hårt åt min portfölj iår :frowning:

Fin portfölj, ser typ ut som min.

75% DNB Global Indeks

10% Plus AllaBolag Sverige

5% Avanza Emerging markets

5% Avanza ränta kort

5% AMF Räntefond Mix

De där såg ut att svänga lugnt å fint :wink:

Så här ser min magsårs portfölj ut.:joy: