Vad är lagligt med bidrag?

Nu börjat Nisse framstå som en fullfjädrad idiot. :joy:

Menar du enbart Nisse och det här året så stämmer det ju, men det finns ju fler Nissar som tar dåliga beslut tyvärr.

Jag ser hellre att dessa bidrag går till de som hamnat i sin tråkiga sits pga omständigheter utanför den egna kontrollen. Då vill jag att systemet ska fungera. Tanklöshet är ingen sjukdom.

Njae, här är jag kluven. Har Nisse fixat att söka bidrag och sedan räknar ut att han får det igen ett år senare är han smart nog att fatta att han ska skippa sin radiobil från Liseberg. :wink:

1 gillning

Finns goda män som kan hjälpa till med blanketter. :blush:

Om jag fattat det rätt så får cirka 290 000 pensionärer bostadstillägg, cirka 2% får maxbeloppet. I snitt får de cirka 2500kr per månad, grovt räknat.

Delar vi upp det på hur många av oss som betalar skatt, så handlar det troligen om en lyxigare meny på Max.

Har inte lyckats hitta exakt budget för hur mycket bostadstillägget kostar samhället årligen. Men någon kanske kan hitta?

Lätt att fuska med bostadstillägg …?Säkerligen ! Särskilt för de med rymligt samvete . Men … Det är ganska många som blir ertappade med att fuska (lämna fel uppgifter eller låta bli att uppdatera uppgifter vid förändring). De blir då inte bara återbetalningsskyldiga utan även ofta polisanmälda och dömda för bidragsbrott eller bedrägeri! Inte ovanligt att dömda får återbetalnigskrav på ganska många hundratusen! Inte värt att ta den risken !

Jag hoppas Nisses goda man avstyr Teslaköpet då också. :sweat_smile::+1:

Om Nisse väntar lite, så kanske han kan hitta på rea. Ser mörkt ut för Tesla just nu. :pirate_flag:

Det hade man ju kunnat hoppas. Tyvärr tror jag risken är låg.

Det förekommer ganska ofta, kanske inte på flera hundra tusen, då taket för tillägget är ganska lågt. Men ofta klantar FK till det, men bidragstagaren får ta notan. Ofta på grund av slarv eller röriga blanketter.

Men tror få döms till fängelse för bostadstilläggsfusk, de fula fiskarna satsar nog på mer givande fusk.

Finns mycket bra och lättillgänglig statistik på Pensionsmyndighetens hemsida ! Totalt strax över 304000 personer “delar” på strax under 1 100 000 000 kronor. Har läst många notiser om personer som blivit återbetalningsskyldiga på några hundra tusen kronor. Då har de fått för mycket pengar i några år och kanske några tusen per månad… Ibland för att de “glömt” tala om att de äger bostad utomlands eller vistas för lång tid per år utomlands…

1 gillning

Men har de blivit fängslade?

Annars ligger en viss Hollywoodfru illa till. :see_no_evil:

Jag ser det som omoraliskt att bryta mot lag. Men att använda egna pengar fritt efter eget behag och nyttja statliga rättigheter man har rätt till ser jag inte alls som omoraliskt.

Du får nog säga varför det skulle vara omoraliskt?

1 gillning

Jag tror man ska vara lite försiktig med att moralisera över andras fria val eller om hur andra fritt och lagligt använder sina medel eller egendom.

Frågan till dig blir: varför tror du att ditt fria val är bättre än Nisses? Och om Nisse tycker hans val är mer rätt, varför är ditt moralsystem bättre än Nisses? :slightly_smiling_face: (Varför ska man inte inte respektera Nisses fria val?)

2 gillningar

Jag yttrade en åsikt om hypotetiske Nisse utifrån min syn på saken. Nisse har ett fritt val, men han verkar också angelägen om att få sitt bidrag. Det är där det börjar skava för mig.

Så, moraliserar gör jag inte. Jag diskuterar ett beteende hos en fiktiv person.

Det tycker jag inte, så länge man tvingas vara med och finansiera konsekvenserna av hur andra fritt och lagligt försatt sig i situationer där de sedan behöver skattebetalarnas hjälp…

2 gillningar

Ska bli intressant att se hur många som väljer att åka bil idag och på grund av det valet sen behöver sjukvård. Ska vi ställa oss och blänga och lämna klagobrev vid akuten?

Människor gör orationella val och handlingar hela tiden. Om vi som samhälle ska sluta stötta de som hamnar i skiten på grund av dessa val, så får vi alla snart en ganska hemsk tillvaro.

Sen så är fuskare och kriminella en helt annan historia. Men människor är trots allt människor.

1 gillning

Ändå rimlig jämförelse.

1 gillning

Men det är inte olagligt eller ens omoraliskt att åka bil i snöoväder. Det heller inte olagligt eller omoraliskt att använda pengar man fått i arv.

Är det smart? Kanske inte, men få är smarta för jämnan. Nisse har i alla fall shoppat upp sina egna pengar.

Men ser alltför många pantsamlande pensionärer för att se det som att sveriges fåtal Nissar är ett stort samhällsproblem. Nisse har sen säkert shoppat och stött företag och butiker i sin närhet, så pengarna blir löner, skatt och kapital för andra.

Det har jag inte sagt. Däremot står jag i min fulla rätt att tycka att somliga beteenden kvalar in på idiotskalan oavsett om det handlar om ekonomisk anafabetism och låg impulskontroll, eller bara bristande omdöme och konsekvenstänk i största allmänhet.

Men lite tur att våra skyddsnät inte tar hänsyn till IQ. :see_no_evil:

2 gillningar

[quote=“Melwa, post:36, topic:69564”]
Är det smart? Kanske inte, men få är smarta för jämnan. Nisse har i alla fall shoppat upp sina egna pengar.
[/quote] Vad hade varit det smarta för Nisse?

Tycker att använda pengar när man är pensionär är smart!

Han kunde gett bort dom, eller än värre, sparat dom på ett sparkonto utan att använda dom.