Är majoriteten moraliskt förkastliga?

Precis läst Famine, Affluence and Morality av Peter Singer som är professor i praktisk filosofi vid Princeton university.
Hans slutsats är ganska extrem men de är också svårt att argumentera emot.

Han säger i princip att skänka pengar är för de flesta av oss moraliskt obligatoriskt, och att inte göra det är en ond och morliskt fel.

Det byggs på 4 påståenden.

1: If it is in our power to prevent something very bad from happening without sacrificing anything of moral significance then we must morally do it.

Punkt 1 kommer vara den punkten som lättast går att argumentera mot och som är mest kontroversiell och som är bredast, Peter kommer med exempel som han tycker bevisar den och som också håller upp mot de argument som finn emot. De kommer senare.

2: Hunger, disease and other sources of of suffering, disability and death are very bad.

Very bad knyter här an till samma fras i första punkten
.
3:The luxuries on which we spend our money are not of any moral significance.

4:By donating money to relief agencies we could prevent hunger, disease and other sources of suffering disability and death.

Exempel: om du går förbi en damm och ser ett barn som håller på att drunkna så borde du hoppa i och rädda barnet från att dö trots att dina skor, kläder och eventuella värdesaker du har på dig kan förstöras, de är inte av moral significance och det är därmed rimligt att ofra dom för hindra något very bad från att hända i det här fallet att barnet dör.

Är man överens om att du är morliskt fel att inte rädda barnet (vilket vi alla borde vara, hoppas jag) så borde man då även hålla med om punkt 1 ovan.
Exmeplet ovan visar alltså att det är moraliskt fel och kanske till och med en ond handling att inte vada ut i dammen och rädda barnet för att man inte vill förstöra kläder eller offra bekvämligheten av vara ren och torr.

Är det fel i exemplet ovan är det rimligtvis alltid fel att inte offra sådant för att stoppa very bad things från att ske och det är alltså en moralisk skyldighet att skänka en stor del av de pengar vi lägger på lyx och ej nödvändiga saker på att stoppa de här sakerna från att hända.

De två vanligaste argumenten emot är

1 Närhet: vilket han inte tycker håller i den moderna världen vi lever varför gör avstånd det moraliskt korrekt att hjälpa under förutsättningar enligt påstående 1?

2 Andra människor : om andra hinner hjälpa före så är det ju toppen,men återigen går du förbi det drunknade barnet och det är andra människor där är det moraliskt korrekt att låta det drunkna om andra människor är närvarade och ingen hjälper?

Andra argument som han bemöter är den stora påverkan det skulle ha om alla började skänka så mycket pengar, vilket han istort sett rycker på axlarna åt och säger att för individen är det inte något vi behöver oroa oss för pga av att det kommer inte vara tillräckligt stor del av mänskligheten som skulle börja skänka pengarna enligt principen.

Ytterligare ett argument är att det är för svårt och det är orättvist att sätta den pressen på en person, vilket det förvisso kanske är. Men det som är rätt, det som är gott avgörs eller ändras inte bara för att något är besvärligt på samma sätt som ett vetenskapligt fakta är vad det är oavsett om det är besvärande för oss.

Vad har ni för tankar? Personligen tycker jag det håller ganska bra, det sticker, svider och känns obekvämt att få kastat på sig att det är morliskt fel och ont att inte skänka pengar istället för synen som vi traditionellt har att är en supererogotary handling och en god gärning trots att jag skänker ganska mycket pengar till välgörenhet av olika slag.

Viktigt också att säga att det är ett filosofiskt verk på över hundra sidor och tankarna fördjupas och nyanserad självklart på ett sätt som inte kan göras i ett sådant här inlägg.

8 gillningar

Ja, har man en inkomst i Sverige över medianen är det svårt att motivera att inte skänka en del av sin inkomst till välgörenhet.
Jag har tidigare haft en riktlinje på 2% av min inkomst varje månad eftersom staten har som mål att skänka 2% i välgörenhet var min tanke att jag då dubblar detta om även jag skänker 2% av min inkomst.
Tyvärr har min ekonomi försämrats avsevärt i och med inflationen, räntehöjningar samt ett barn på väg. Jag har därför stängt av månadsgivandet efter devisen “ta hand om din egen trädgård så blir hela världen vackrare”. Istället tänker jag se över ekonomin i december och skänka ett belopp då istället.
Hur mycket tycker du man bör skänka som svensk?

4 gillningar

Hur mycket är naturligvis högst individuellt, ska man hård dra det Peter hävdar så är det moraliskt fel att spendera något på lyx över huvudtaget om man med de pengarna kan förhindra hemska saker från att hända. Han har pratar själv om två linjer i det han skrive den extrema son nämns ovan och en lite mindre strikt syn på det. Något som jag egentligen tycker att alla skulle kunna göra är att välja ut en sak man gör av bekvämlighet eller lyx och sluta med det, en lite hårdare linje är kanske att skänka hälften av allt som finns kvar när det nödvändiga har betalats.
Men i grunden tycker jag hans argument håller ganska bra ändå, väljer man att spendera pengar på något fullständigt onödigt och de pengarna istället kan rädda någons liv så är det moraliskt fel att inte göra det, av samma anledning som att det är moraliskt fel och kanske till och med ondska att inte vada ut och rädda barnet som drunknar för att man inte vill riskera dyra kläder, klockor, telefoner etc.
Peter skrev det här 72 och lever fortfande och verkar förövrigt faktiskt leva precis som han lär vilket alltid är trevligt.

Här finns ett bra ~30 minuters YT-klipp om man har medelmycket med tid att filosofera över saken:

Slutsatsen ploppar upp i mitt huvud också i tid och otid. Jag har inte läst boken men tänkt mycket på slutsatserna och filosofin bakom.

Man kan alltid attackera den från andra, praktiska infallsvinklar kring att det bara är teoretiska argument. Att de allra mest rika har ett större ansvar o.s.v. Att välgörenhetsorganisationerna inte är tillräckligt effektiva. Men rent filosofiskt är det svårt att plocka ner argumenten.

4 gillningar

Jag känner att jag måste strunta i moralen.

Jag är inte beredd att offra allt onödigt för att rädda någons liv och då är jag väl moraliskt förkastlig och då får det vara så.

Drack nyss Champagne och kunde istället ha räddat någons liv men valde att inte göra det.

Fy skäms!

4 gillningar

Samma slutsats jag kommer till det är svårt att argumentera emot det principiellt.

Problemet är att det mycket sällan är välgörenhet som är svaret på dessa frågor, det kan istället göra problemet ännu större. Om det fanns någon välgörenhetsorganisation som samlade ihop pengar till en privatarmé för att befria det nordkoreanska folket eller liknande skulle jag absolut skänka, men det skulle med största sannolikhet vara olagligt och räknas som terrorfinansiering.

Det som behövs är mer handel och mindre religion i världen.

6 gillningar

Det står naturligvis alla fritt att välja men frågan är intressant att diskutera och vem vi vill vara som person och är också alla fritt att välja. Jag tror ingen människa är moralisk driven nog att aldrig göra egoistiskt drivna val och det är inte heller något man ska behöva skämmas över, att vara medveten om det och nästan ta stolthet i att man väljer lyx över att rädda någons liv upplever jag dock vara ganska obehagligt.
Sen så behöver man inte offra allt onödigt men man kan alltid offra något :blush:

Är det inte bara ett sätt att slippa undan och säga att att han har rätt i sak men det finns inga bra sätt att hjälpa? ( Vilket det naturligvis finns)

1 gillning

Vad händer, enligt Peter, om man är omoralisk?

Han är filosof, inte domare eller religiös :smiley:

Men han har faktiskt en avhandling från 1969 om det som han sammanfattar här: https://youtu.be/W3BmxyA3QPQ?si=Ha8rb1zuK55ENnQ-

Ska kolla videon sen.

Det jag menar är att det måste ju finnas en motivation (även i filosofin) till att vara “moralisk” och en motivation till att inte vara “omoralisk”. Varför skulle man annars bry sig?

3 gillningar

Ingenting egentligen om du tänker på vad religion brukar predika om att leva omoraliskt. Han är som sagt filosof. Sen upplever jag personligen att goda handlingar och bra val skapar en ro och välmående hos en. Att agera mot sina värderingar och mot vad man anser vara morliskt korrekt skapar en form rastlöshet och stress inom mig. Sen har han säkert åsikter om konsekvenserna som våra handlingar får på världen vi lever i.
Man ska helt enkelt bry sig för att det är rätt! Vi kan alla välja vem vi vill vara och vad vi vill stå för.
Men han argumenterar filosofiskt för den här frågan inget annat.

2 gillningar

Nej, eftersom jag är av uppfattningen att välgörenhet kan få motsatt effekt. Angav även ett exempel på bra sätt att hjälpa, men som tyvärr inte är inom nuvarande lagars ramar.

Jag känner absolut ingen stolthet i det. Jag konstaterar bara att jag ibland, eller ofta, gör omoraliska val. Varje gång “vi rika” spenderar onödigt mycket pengar på något istället för att rädda någons liv är vi väl omoraliska på något sätt.

1 gillning

Så bara för att det kan bli fel eller att alla möjligheter till att hjälpa inte är effektiva så ska man inte hjälpa? Är det ditt argument?

Det är ju det som är poängen i Singers arbete. Om du inte läst honom själv i min sammanfattning ser du sätt att slå hål på hans argumentation eller håller du med på det stora hela?

Nej, läs igen.

Nej att du skänker pengar till mat, vård medicin som räddar någons liv löser inte problemet och utrotar inte svält och lidande men det tar bort lidandet för just de personerna och räddar just de liven. Att du vadar ut och räddar ett drunknande barn löser inte heller problemet att barn och vuxna för delen drunknar i framtiden av olika anledningar. Att som individ inte hjälpa i stunden för att samma situation kommer uppstå igen tycker jag inte håller och det tas även upp av Singer och är tämligen enkelt att slå hål på.

1 gillning

Påstående 1 säger väl att om vi kan stoppa något dåligt så måste vi göra det, eller?

Varje gång jag spenderar onödigt mycket för min egen bekvämlighet eller för mitt eget nöje är jag väl omoralisk. Jag kunde istället rädda någons liv genom att skänka pengarna till välgörenhet.

Jag kan hålla med om det men väljer alltså hellre att vara omoralisk.