Vad är överskott av kapital?

Hej,
Jag har fått en faktura från Skatteverket angående överskott av kapital för mitt ISK, och jag är lite förvirrad över hur det fungerar. Jag trodde att ISK beskattas på hela kapitalet med en schablonskatt och inte på överskottet med 30%. Jag har inte mycket erfarenhet av sparande och antar att jag inte riktigt förstår vad överskott av kapital är. Jag skulle uppskatta om någon mer kunnig än jag kunde förklara. :slight_smile:

Stämmer det inte med din deklaration?

I grunden räknas skatteunderlaget på ISK som överskott på kapital och den faktiska beskattningen är ju schablonbaserad.

Aha, så överskott på kapital är samma som schablonintäkten? Jag trodde de menade att jag hade överstigit något skattefri belopp eller liknande. Som sagt är jag inte så kunnig inom allt detta…

Överskottet schablonbeskattas med 30%. Alltså du kommer beskattas med 30% på överskottet/vinsten. Men man låtsas som att överskottet inte är det verkliga överskottet utan istället en procentsats av ditt hela kapital (detta är specifikt för ISK).

Det kallas “schablon”. Man hittar på ett fiktigt värde som ska representera ett verkligt. I detta fall säger man att ditt “överskott” är en procentsats av ditt totala kapital oavsett vad det faktiska överskottet råkade bli.

1 gillning

Då förstår jag, tack!