Jag skulle behöva en förklaring på grundnivå vad poängen är med ETF:er.
Inte så att jag har tänkt köpa någon, men vad är fördelen jämfört med att köpa aktier eller aktiefonder? Så mycket har jag förstått att det går att handla snabbare med dem, men om jag inte har behovet att handla snabbt, finns det då några fördelar kvar?
…och nackdelerna, vilka är de?
ETFer har skattemässiga fördelar i USA om jag inte minns fel.
Men det är inte den stora fördelen, utan att just p.g.a. andelarna handlas på en öppen marknad så blir likviditeten mycket enklare att hantera. Det gör att det går att hålla en ETF med lägre avgift än motsvarande fond. Så länge man som sparare inte köper för ofta så blir det billigare (köper man för ofta kommer courtaget äta upp besparingen).
Googla på “open ended ETF” så kan du nog hitta hur de är konstruerade så att andelspriset avspeglar det underliggande värdet. Fascinerande!
Tack för svaret. Ska googla vidare på Open ended ETF. 
Vadå poängen? Vad är poängen med ”vanliga fonder”?
Kort svar, nej. Vanliga fonder funkar fint.
Vanliga fonder är dock väldigt långsamma, varje förvaltare måste ha distributionsavtal med återförsäljaren (Avanza, Nordnet, Savr etc).
Egentligen är ETF mer elegant och modernare sätt att distribuera, finns koppling till börsen kan alla fonder där handlas. Men nackdelen (än så länge, finns inte samma problem i USA) är courtage och växlingsavgifter samt att köp görs i hela anderl, tex 70 euro vilket gör månadssparande svårare
En nackdel kan kan vara om ETFen handlas i en annan valuta. Då får du med faktorn valutasvängningar samt växlingsavgifter.
Henrik och Jan diskuterar valutarisk i avsnitt 55 i delen “Ingen tillväxt i valutakurserna”.
Valutarisken får du även inom vanliga fonder om fonderna äger innehav som handlas i någon annan valuta. Växlingsavgifterna hämnar även de på fondens kostnader, även om de förmodligen är mycket mindre för en fond än om du handlar en ETF (och får stå för växlingen själv).
Precis. Jag skulle vilja påstå att de flesta svenska bolagen har valutarisk då stor del av dem exporterar eller importerar, affärer som vanligen görs i USD eller EUR. Man ser dock inte detta som investerare direkt, utan påverkar omsättning/vinst