Vad är problemet med byggbranschen (för bostäder) i Sverige och hur löser man det?

Nu har jag ingen koppling till byggbranschen och aldrig jobbat inom den. Personligen har jag alltid stört på den och dess lobbyism. Byggbranschen efterfrågar lägre ränta och en del ser att det behövs en ränta på 1% för att byggandet ska ta fart.

Jag finner det mycket märkligt att en bransch i princip behöver en finansiering som är lägre än inflationen för att den ska kunna producera. Detta måste vara ett allvarligt marknadsmisslyckande och andra branscher skulle helt enkelt dö ut eller effektiviseras i en sådan situation.

Branschen är väl även en av de få som genom tiden gått mot sämre och sämre kvalité i faktiskt utförande när man ser på saker som material (jämför exempelvis laminatgolv mot ett riktigt tjockt trägolv). Detta måste också vara världsunikt, jag skulle väl gå så långt att säga att det knappt skett någon innovation alls inom bygg sen elektriciteten kom vilket blev lagkrav kring 1920-talet, alltså i princip 100 år sedan. Jämför dagens bilar med det som fanns 1920 eller varför inte dagens telefoner.

Det sjuka är ju att enda sedan tiden då människan var nomad har man lärt sig bygga tak över huvudet och i och med jordbrukarsamhällets framväxt började man bygga riktiga byggnader med grund osv. Vi har med andra ord en extremt lång erfarenhet som art av att bygga just byggnader och bostäder och borde med andra ord vara grymt duktiga på det!

Så vad ser ni är de stora problemen inom byggbranschen? Vad behöver förändras för att konsumenter ska få mer för pengarna?

2 gillningar

Det ligger en del i det du skriver. Dock har det skett en massa innovation, materialen är på många sätt bättre och utvecklingen har gått framåt men i en riktning som stakats ut av staten.

Du får tänka på att vi fortfarande har en reglerad bostadsmarknad i Sverige, detta i kombination med en massa komplicerade regler när det gäller handikappanpassning, fönsterarea och en massa annat. Bostäderna är i mångt och mycket anpassade till regelverk i högre grad än till marknaden.

Innovation och utveckling har skett i riktning mot mindre miljöpåverkan, man talar om att reducera ”environmental footprint” osv. Väldigt mycket resurser har såklart också använts till att finna sätt att minska antalet mantimmar som krävs för att uppföra en byggnad - Sverige är ju som bekant inte direkt ett låglöneland.

Det finns mycket att säga om byggbranschen men som jag ser det är boven i dramat statlig kontroll, byråkrati, massor av regler och dyr arbetskraft.

6 gillningar

Ja, jag drog nog lite väl stora penseldrag om att ingen innovation skett. Bara en sådan sak som plastmattan är såklart en enorm innovation. Man får alltid höra “massa krångliga regler” men aldrig specifikt vad dessa regler är. T ex handikapsanpassning är väl att man inte får ha nivåskillnader och att man behöver ha en viss storlek på badrum, låter ju knappast jätteavancerat vid en nybyggnation. Vad finns det mer rent konkret som ställer till det?

Och vad kan man göra för att lösa det? Mitt förslag är att man börjar sälja mer “ofärdigt”. Typ man färdigställer ett badrum och gör ett väldigt temporärt kök och sedan får köpare “bo in sig” och själv färdigställa resten när ekonomi tillåter och man vet mer exakt hur de egna behoven ser ut.

Det är ganska mycket som du missar här. När man bygger nytt idag finns det en hel del krav som inte fanns på tidigt 1900-tal. Isolering och energisystem är några men även tillgänglighet och säkerhet för de som ska nyttja bostäderna. Sedan har vi som tur är mycket högre krav på vilkoren och säkerheten för de anställda. Man måste ha ställningar och linor och skyddsutrustning och ergonomi osv.

Studentlägenheter är ett bra exempel. Tyvärr kan man inte helt lätt bygga sådana eftersom de skall uppfylla samma krav som vilka lägenheter som helst. Jag tror att många människor som pluggar några år gärna kan nöja sig med lite mindre fönsterarea, mindre toalett och lite högre ljudnivå men det tillåts inte.

Jag tycker att du har ett bra förslag. Tyvärr tror jag att det kan bli bökigt med tanke på bygglov och annat. Men nya PBL så ställs ganska höga krav på att byggnaden skall vara klar innan den tas i bruk osv.

När du talar om dyr arbetskraft skulle det vara intressant att bryta ned den. Jag som själv bor i ett äldre hus stöter på problem som att väggar inte är raka, takhöjd är inte standard osv vilket gör att det krävs betydligt mer “manuellt” arbete.

Idag är väl det mesta dock standardiserat på ett helt annat sätt för nyproduktioner med CC-mått, färdiga längder på material. Bara ett sånt moment som att lägga i färdiga isoleringsskivor sparar ju rätt mycket tid än att stå och trycka in lös isolering själv osv. Jag tänker att det faktiska arbetet från elektriker, snickare, målare osv borde minska hela tiden?

Badrum vet jag att det är kostsamt att bygga, en naiv tanke men i en nyproduktion borde man väl kunna bygga ett badrum “i en kub” i en fabrik och i princip lyfta på plats om man bygger en nyproduktion? :slight_smile:

1 gillning

Och om man skulle hårddra det lite, hur stor andel av en ny byggnad totala kostnader består av t ex isolering? Säkerhet för de som ska nyttja bostäderna, vad tänker vi då typ utrymmningsvägar? En sak jag funderat en del på är t ex varför man i New York alltid har brandtrappor på utsidan av husen men detta är mycket ovanligt i Sverige. Borde väl spara en del pengar och framförallt yta?

Igår kollade jag på ett program på Svt om en ung tjej som bodde i typ en stuga utan el med sin två-åring och min spontana tanke var “får man verkligen bo så med barn, kommer inte socialen?”. Hon hade en vattenbrunn med stor dimension i marknivå, dvs. barnet kunde trilla rakt ned i det och det första programledaren gjorde var att hjälpa henne bygga ett staket runt brunnen.

Det är ju ganska märkligt att man vid nyproduktioner har ganska höga säkerhetskrav men på befintliga bostäder kan man teoretiskt köpa ett hus som skulle kunna rasa när som :slight_smile: samtidigt förståligt med tanke på garantier

Det är byggbranschens beställare som har utmaningar med dagens räntenivåer :wink:

Det tydligaste exemplet på behovet av subventioner är bostadsbyggandet, där potentiella konsumenter inte kan / vill betala vad en nybyggd hyresrätt / bostadsrätt kostar.

Tar vi regler så är några av de större handikappanpassning, brandsäkerhet, ljusinsläpp som ställer till det kostnadsmässigt.
Säg badrum som behöver vara 2300x2300 för att klara HWC krav. Blir badrummet 2290x2300 pga du glömde bort att räkna med att klinkern bygger 1 cm. Eller på din 50 meter långa byggnad så är du 1 cm fel mellan gjutningarna. Då är det bara riva och bygga om.
Eller för den delen att när du är på våning två så vart det hiss krav samt att korridorer till lgh ska vara xx breda. Och att trapphuset måste vara 900mm breda så har du glömt handräcket i projekteringen så är det bara göra om. Eller entreprenören valde ett annat handräcke som kostade halva pengen men var 1 cm längre ut.
Byggnader byggs på plats och i princip alla är one of a kind och det finns svårigheter i att vara rätt på cm på allt.
Sedan gällande ljusinsläpp. Du får inte ha kök, vardagsrum, sovrum utan tillräckligt bra ljusinsläpp längst in i rummet. Detta begränsar oerhört hur du kan utforma en byggnad då man i princip bara kan ha korridor, förråd och toaletter inåt i byggnaden. Kräver även stora fönsterytor vilket kostar pengar

Brandkraven börjar mer och mer bli mot sprinkler men tar vi bostäder så innebär det dyra och fler dörrar, extra kanalsystem för ventilation alternativt dyra brandspjäll som ska underhållas och testas samt mer avancerad SÖ. Eller delen att utrymningsvägar måste vara Max 20m bort och att det ska finnas åt två håll.

Gällande badrum som byggs i fabriker så görs det redan i ganska stor skala. Fungerar sämre när man har 5-10 olika typer av badrum som för hyresrätter där du kanske vill ha 1-4 RoK plus vinklar som kräver olika planlösningar.
Till bostadsrätter så vill köparen själv välja kommod osv.
Går bättre för tex hotell där allt är lika.

Som sagt regelverket är rätt begränsande och absoluta majoriteten är väl hyfsat vettiga var för sig men när du väl slår ihop alla blir det lite overkill.

Om vi tänker på specifikt elektriker så har mängden el i en byggnad och antalet timmar snarare 5 dubblats jämfört med att blivit mindre.
Numera är standard ett eluttag efter typ 2,5m vägg i bostäder.

Men ja finns massvis att effektivisera och mkt tror jag ai kommer lösa från projekteringen sida så att man slipper slarvet.
Är ett samordningsproblem att projekteringen även för säg 100lgh är på 20-30 personer som måste samverka för att sedan 5-10 olika entreprenörer också ska samverka på en byggarbetsplats med allt från snickare, målare, rörmokare, elektriker osv. När en rörmokare drar fram ett rör före elektrikern har dragit sin kabelstege som skulle varit ovanför röret och det blir bråk om kostnader så gör ju detta att samverka blir svårare och svårare.
Att sedan tex elektrikern numera drar ca 10ggr mer kabel än för 30 år sedan ställer ju också till problem då byggaren fortfarande vill ha kvar 300mm ovan undertak för det har ju alltid fungerat tidigare. Samma gäller ju för vvs som numera inte isolerar rör med 20mm utan med 80-100mm.

Känns som jag skulle kunna hålla på med detta i 20-30 sidor så kanske nöjer mig här :see_no_evil:

13 gillningar

Jag menar mer “många bäckar små” när jag skriver isolering. Här har vi andra material för att täta mot fukt i badrum, 3 glasfönster, väggtjocklek osv osv. Vi använder bostäderna lite annorlunda idag och det sätter andra krav.

Angående säkerhet är det lite allt möjligt här med. Man ska tex inte kunna öppna ett fönster så någon råkar ramla ut. Materialen och färger ska inte vara lättantändliga. Vid brand ska man kunna hitta och ta sig ut säkert. Trappor på utsidan är inte säkert…

Menar inte att du är fel ute i att det finns värde att hämta men det finns många aspekter att ta hänsyn till. Vidare är det så att när konsumenterna ska få mer värde för pengarna så är det någon annan som får betala priset och det är sällan det är de som är högst upp i organisationerna…

Ser du något annat land som är föredömligt i hur bostäder byggs?

Skillnaden mot förr (dvs innan 1990-talet) var att staten tog ett ansvar för bostadsbyggandet, dvs bidrog till finansiering på olika sätt. När marknaden ska lösa bostadsbyggandet byggs det inte efter behov utan efter efterfrågan. Det har gjorts en rad utredningar om hur byggandet kan förbättras och effektiviseras, senast “Sänk tröskeln till en god bostad”, Sänk tröskeln till en god bostad - Regeringen.se.
Problemet är att just bostadspolitiken blivit så infekterad politiskt. Tydligast är väl när moderaterna röstade med vänsterpartiet för att stoppa fri hyressättning i nyproduktion, ett förslag de egentligen är för.

Det enskilt största problemet är hyresregleringen som sätter gränser för lönsamheten vad gäller hyresrätter.
Nummer två är det omfattande regelverket kring hur och var det får byggas.
Sedan finns sedan länge en oligopolmarknad bland byggbolag i Sverige.

1 gillning

Fast hyresregleringen påverkar väl inte nyproduktionen? Problemet jag fick lära mig för många år sedan var just att hyror sattes enligt “bruksvärdesprincipen” så att en femma på Strandvägen i Stockholm utan tvättmaskin kunde få en lägre hyra än en femma i Rinkeby med tvättmaskin just pga. bruksvärdet. Bygger man nytt idag med alla typer av moderniteter kan väl ta vilken hyra som helst?

1 gillning

SOU 2021-50 röstades ner i riksdagen

Fast den där utredningen var ju väldigt misstänksam, jag läste rapporten i sin helhet och det stod 1 eller 2 rader om hur det befintliga beståndets hyror skulle kunna komma att påverkas. Om jag betalat någon att utreda fri hyressättning och de som utförde jobbet skippade att utreda den frågan så hade de inte fått betalt av mig.

Det kommer redan färdiga badrum från fabrik.
Bokloks hus kommer spacklade och grundade så målaren ska bara sätta remsa på vissa ställen och måla en gång.
Smålandsvillans hus levereras med köksstommar, garderober och liknande monterat innan huset står på plats.

1 gillning

På vilket sätt menar du att det är oligopol? Det finns få branscher som har så pass mycket konkurrens som byggbranschen. Särskilt när det gäller normala projekt som bostäder då det kryllar av företag som kan bygga. Det är bara att kolla på vinstmarginalen på byggbolagen i Sverige, det är i bästa fall ett par procent på sista raden.

Men borde inte priset per m2 gå upp ytterligare om man tog bort hyresregleringen?

Hyresvärdarna kan ta ut mer i hyra, och bostadsbyggarna kan då ta högre pris per m2.