Vad är rimligt att begära i lön för en tjänst som CFO i ett lönsamt bolag/koncern som omsätter 500-1 000 mn och inte har huvudkontor i Stockholm?
Kort bakgrund om mig, har relevant utbildningsbakgrund och arbetslivserfarenhet men har endast verkat inom offentlig sektor och har därmed rätt dålig koll på löneläget inom den privata sektorn.
Det finns inget tumregel för att svara på detta, kan vara allt från 50 000 kr/mån till 500 000 kr/mån beroende på antal anställda, bransch, ansvar, komplexitet på företagets ekonomi, etc. Är det ett tradingbolag med 3 anställda som omsätter 1000 miljoner, eller är det ett företag med 1000 anställda?
Jag skulle försökt hitta övriga personer i ledningsgruppen via t.ex. LinkedIn, och sen kollat upp deras löner via Skatteverket eller Ratsit för att först få en bild av vad företaget kan betala, sedan försöka hitta liknande företag eller direkta konkurrenter och gjort samma sak där för att få en bild av marknaden.
Sen om det rör sig om ett större bolag (några hundra anställda) så är det väl vanligt med optioner och incitamentsprogram för ledningen, vilket inte syns i lönen.
Du får beskriva bolaget och uppdraget lite mer.
Som andra redan nämnt är det t ex stor skillnad på att vara överstekamrér på ett beigt handelsföretag med få anställda eller att vara en affärsmässig företagsutvecklare på ett tillväxtbolag med förvärvs- och/eller börsnoteringsplaner.
Sittandes i ledningsgrupp blir det kanske aktuellt att prata om andra lönedelar, t ex bonus, optioner, förmånsbil eller liknande. Låt företaget komma med ett första bud. Kolla upp övriga i ledningsgruppen på Ratsit. Fundera på vad du själv är värd.
Tack för svaren och tipsen! Man skulle sitta i ledningsgruppen och det handlar om ett knappt 100-tal anställda totalt och personalansvar för en mindre grupp men jag ska stämma av inkomstuppgifter för övriga i ledningsgruppen med skatteverket.
Skulle ha begärt 2.4m SEK per år (lön/bonus). Är det ett bolag som fortfarande lever på investering så kommer de ha pengar att bräna. Skulle utöver det begära lite equity om möjligt. Begär att få ta del av deras VD och styrelseansvarsförsäkring då du kan bli personligt ansvarig vid fel.
Hursomhelst, precis som sägs ovan beror det på typ av bolag osv.
Jag är hans eventuella arbetsgivare… skoja. Lite av magkänsla och utifrån lönesättningar på platser jag själv jobbat såsom lönerna hos mina kunder som sitter på management nivå.
2,4m inkl bonus är egentligen inte särskilt mycket sett till rollen och bolagsstorleken. Sedan beror det på om det är en lokal bilhandlare, konsultbolag, tech etc.
Läste faktiskt först att tjänsten var i Stockholm och generellt är lönerna lägre utanför, men inte nödvändigtvis.
Nej dina referensramar är rimliga och jag kan mycket väl ha fel.
Har jobbat på startup bolag där folk i ledande befattning fått runtomkring 100-150k per månad exkl bonus/innehav, även då utan någon särskild omsättning utom personalkostnad (dvs negativ resultat). Enda referensramar vi har är 100 tal anställda, lönsam, titel, personalansvar.
Det där beror ju på, men är det ett noterat bolag i “rätt” bransch kan ersättningen vara högre. Generellt sett låter 200/ månad som en bra men rimlig cfo ersättning om man omsätter 1 mdr. Branschen spelar dock mkt stor roll. Kör ratsit på några noterade bolags cfo:er i den storleken, så lär det visa sig att några ligger högre, några lägre…