I de flesta diskussioner här, och på andra platser, upplever jag att risk likställs med volatilitet. Jag tycker detta är märkligt. Volatiliteten är en del av risken men för mig inte självklart den enda eller viktigaste delen.
Säg att jag har en småbolagsfond eller en branschfond som svänger kraftigt upp och ner under ett år men i ett längre perspektiv går mest uppåt och jämför jag denna med ett enskilt storbolag i en trygg bransch som lugnt och sakta jobbar sig uppåt utan några större svängningar i börskurvan.
Småbolagsfonden kommer då som jag förstår det bedömas som volatil o riskfylld medans det stora trygga bolaget kommer bedömas mindre volatilt och därmed säkrare. I min värld känns småbolagsfonden mycket säkrare, ja den kanske rasar 20% vid ngt olägligt tillfälle, men risken att den helt går i putten är obefintlig till skillnad från storbolaget som kan gå omkull även om det har legat 100år på börsen.
Volatilitet är jobbigt om man vid en viss tidpunkt måste plocka ut sina pengar från börsen, men oftast kan man så att säga rätta mun efter matsäck och vänta ut dippar.
Och när jag ändå är inne på dippar, säger en hög “vardagsvolatilitet” ngt om hur det dippar när ngt händer på riktigt. Alltså säger en kurs som svänger plus minus 10% några gånger om året något om hur sannolikt det är att det dippar 80%?
Ganska oklar frågeställning men någon förstår nog vad jag fiskar efter. Finns det något mer än volatilitet? Vad är risk?