Vilka risker finns?

Jag tycker att vi många gånger i diskussioner här på forumet kommer tillbaka till att man vill ha högre avkastning och att det går att få genom att ta högre risk. Men jag har börjat att fundera vad vi egentligen menar med det.

Som ett första steg för att förstå risk tänkte jag att vi kunde sammanställa en lista med vilka risker som finns. Jag börjat och sen hoppas jag att folk kommer med input :slightly_smiling_face:

• Volatilitetsrisk.
  • Risk för total förlust. (Typ om man köper en aktie och företaget går i konkurs.)
  • Likviditetsrisk.
  • Risk att man underpresterade mot index.
  • Valutarisk.
  • Politisk risk, typiskt när man investerar i vissa länder.

Vad har jag missat, var har jag tänkt fel?

1 gillning

Jag kan tycka att det är svårt att bedöma/räkna på risk.
Vad finns det för verktyg att räkna på risker i investeringar?

Jag håller helt med dig, jag tycker också det är svårt. Det är därför jag försöker få ett grepp om hur det fungerar.

Jag vet inte riktigt hur man brukar räkna på risk, men någon annan kanske vet?

Det är viktigt att veta att när man pratar om risk i ekonomiska sammanhang menar man något delvis annorlunda än när vanligt folk pratar om risk:
Vanligt folk menar: sannolikhet att det går sämre än förväntat.
Ekonomer menar: Sannolikhet att det går annorlunda, d.v.s sämre eller bättre än förväntat.

På forumet finns både ekonomer och ”vanligt folk”, så det man skriver tolkas inte av alla som det man menar.

4 gillningar

Du kan titta på risk på olika nivåer. Jag kan tycka att den lista som presenterades är ganska bra när det gäller mer generella risker. Sedan finns det ju mängder av risker relaterade till olika branscher och företag. Om man ska stanna kvar på den övergripande nivån skulle man kanske kunna sammanfatta det som Omvärldsrisk. Här menar jag alla faktorer som gör att en viss bransch eller ett visst företag går sämre än förväntat. Det kan i sin tur delas upp i flera underkategorier. För vissa tillgångar handlar riskerna mycket om psykologi (Tesla, krypto etc.) medan det för andra kan handla om konjunktur, konkurrens eller annat.

1 gillning

Vad gäller politisk risk så är den inrikespolitiska risken svårare att gardera sig emot.
Om ett år har vi en ny riksdag som skulle kunna kullkasta kalkylerna genom förmögenhetsskatt, höjd fastighetsskatt, ändrade regler för isk, höjd kapitalskatt osv.

Sant, svårt att fly inrikespolitik men det går att fly andra länders inrikespolitik.

Det finns en hel del metoder för att räkna på risk i andra sammanhang men de är svåra att översätta till det som sker på börsen. Det svåra är att ens bedöma risken, hade man kunnat göra det så finns i alla fall vissa förutsättningar att räkna på det. Man får göra subjektiva bedömingar som stor, liten, försumbar, jättestor etc. istället för att prata om sannolikheter i absoluta tal.

Jag kontrar detta delvis genom att bevaka innehaven i stort sett dagligen och vara aktiv med byten. Utfallen risk * exponeringstid = riskeffekt. Är man aktiv kan man göra sig av med ett innehav innan nedgången blir för stor om innehavet har dålig trend.

Jag vet inte om du vill räkna in förändringar i ränta under någon av dina punkter men det är något iallafall jag är starkt påverkad av och i min riskbedömning så tar den enskilt störst plats.

2 gillningar