Som en systertråd till min “vad betyder helger” så dök denna fråga upp lite i skallen..
Jag alltid haft en liten ritual som görs varje 27e
Först för jag över lönen från en bank till en annan, sen nolla kreditkortet sen föra över så man har “lagom” kvar på kortet man köper mat mm från .
Men i FIRE utan lön så gissar jag att denna rutin kommer ändras rejält men vet inte riktigt hur än. .
Har tänkt ta ut “kvartal lön” men sen vill jag ju egentligen inte ha dom pengarna på 0% i +2mån.
Måste ju ändå bli en “rutin” i slutet av månaden för att stämma av lite.
Eller tar ni bara ut ett kvartal utgifter o sätter på 0% kontot o låter alla utgifter dras där under kvartalet?
Jag tror att jag kommer ge mig en “lön” varje månad som rutin, men det kanske inte blir så . . hmm
När räkningarna kommit in för månaden så tittar jag på summan och för över från min mäklare så mycket som behövs för att täcka det som kommer gå ut.
Skillnaden är egentligen att jag behöver titta på räkningarna alls och summera dem lite i förväg så att jag har tid att få igenom överföringen, jämfört med när lönen kom förut när jag kunde titta lite då och då, kanske inte varje månad.
hmm ja det är lite lurigt för som “löneslav” hade man ju en ganska konstant lön i mitt fall. Men räkningarna är INTE samma varje månad.
Så detta funderar jag lite över, i FIRE behöver jag ju inte föra över samma summa varje månad då jag inte har samma utgifter
Jag hade som plan att ge mig en lön på 20 000:-/mån men vissa månader är utgifterna mer, vissa under . .hmm har inte riktigt tänk på en strategi där innan utan “bara” tänkt “ta ut 20k i mån”
känns vettigt, som du säger så tog jag ju överskottet o sparade innan (eller lät det ligga kvar om jag visste att en stor räkning kommer nästa månad)
Men att i FIRE bara föra över det som faktiskt behövs låter vettigt man får bara “släppa” det att ha en konstant lön.
Dock har jag sen en tid tillbaka en normal månadskostnad extra på kontona, visst det kostar lite i ränta men det har faktiskt känts skönt att redan ha en lön på plats om man av någon anledning som sjukdom skulle missa föra över pengar i slutet av en månad
För mig är detta en del av stegen mot att titta inte lön-till-lön utan att titta större, på sin networth, på sin livstid, osv. Plus eller minus varje månad är irrelevant, det som spelar roll är utvecklingen långsiktigt och hur det ser ut när man är klar (DwZ).
Jag pytsar över allt på Northmills sparkonto (1,8 %) efter att ha lämnat kvar en slant på Skandiakontot för att täcka månadens autogiroräkningar som jag vet om där.
Sparkontot har fria uttag. Swishar över en mindre peng från sparkontot till Northmills kortkonto (1 %) lite då och då för inköp på stan, alternativt till Skandiabanken för någon “udda räkning”. Iom att swishen är ögonblicklig blir det minimalt med stålar på nollräntekonto. Northmills kortkonto funkar i bankomat i Sverige och utomlands utan några avgifter. Om / när sparkontot växt till sig ordentligt, får “surplus” gå över till rullande 3-månaderskonton med högre ränta.
Jag har två månatliga automatiska överföringar för vardagliga utgifter: från sparkonto respektive kapitalförsäkring till lönekontot. Kommer den 25:e .
Sen har jag bestämt ett årligt belopp för resor och sällanköp, som jag har på en korträntefond i depå, och tar ut därifrån inför såna utgifter.
Jag ger mig själv lön varje månad. (Överföring från ett sparkonto till lönekontot 25e) Betalar då också alla räkningar och räknar av alla konton på alla banker.
Räkningar kommer i början fram till mitten av månaden och kreditkortet ska vara betalt 28e eller nått. Lagom att ta ut pengar den 20e och sedan betala allt när pengarna finns tillgängliga.
Vi har automatisk överföring en gång per vecka från sparkontot där vi har SEK-buffern. Det fylls på via Wise när det behövs eller när kronkursen är fördelaktig. Det blir dålig ränta men på det stora hela spelar det inte nån betydande roll, att hålla på med fasträntekonton och sånt blir för krångligt.
I allmänhet har vi väldigt dålig koll på utgifterna, vi gör en avstämning var 6e månad men eftersom vi lever under vad vi har råd med så spelar det inte så stor roll. Att ha ett tankesätt som “lönedag” tycker jag är ett tecken på bristtänkande. Har man så man klarar sig så betyder det ingenting.