Vad betyder siffran för allmän pension?

Så om jag tittar på minpension.se kan jag se diverse siffror. Jag kan se hur mycket jag tjänat in till min tjänstepension, min premiepension och min allmänna pension. Men vad betyder de här siffrorna, egentligen? Hur ska jag tolka att jag har x kr i allmän pension? Jag är med på att det går att göra prognoser, men jag lyckas inte hitta någon information om hur systemet konverterar från x kr ”sparat” till y kr/mån i pension. Någon som känner till detaljerna här?

Utbetalning är, avskalat en massa detaljer, samlat återstående kapital delat med det så kallade delningstalet. Inkomstpensionen har inget fonderat kapital på samma sätt, men använder också ett delningstal i beräkningen på hur den inarbetade rätten skall räknas ut till en årsutbetalning.

Delningstalet är förenklat återstående livslängd. Om du har 10 miljoner när du går i pension vid 67 års ålder har ungefär 20 års förväntad livslängd, och det utbetalas därför 10000000/20 = 500000. När ett år har gått har du 9500000 men bara 19 år förväntat att leva och återigen 500000 utbetalat.

Delningstalet kompenserar dock även för avkastning, reallöneutveckling, förskottsränta, arvsvinster etc så det blir lite mindre än återstående förväntad livslängd (dvs mer betalas ut). Tjänstepensionsföretag har dessutom olika prognosmodeller med olika delningstal, eftersom de försäkrade har olika förväntade livslängder som grupp (tjänstemän har längre än arbetare, så deras försäkringar använder större delningstal eftersom de måste klara av utbetalning över längre period)

8 gillningar

Du kan nog hitta rätt mycket om du googlar hos pensionsmyndigheten. Men i grunden är det ju totalsumman dividerat med ett delningstal, som i sin tur beror på beräknad återstående livslängd för din åldersgrupp.

EDIT: en med bättre kunskaper hann före. :+1: @CarlJohan

2 gillningar

Jag klickade runt en massa där och såg ingenting om delningstalet. Bara extremt allmän information. Men tack, nu förstår jag bättre!

1 gillning