Vad gör dig till en högpresterande människa?

• Jag är en högpresterande människa!
  • Jag är en normalpresterande människa!
  • Jag är en lågpresterande människa!
  • Jag vill bara se resultatet…
0 röster

En sak som slagit mig under min tid jag hängt på forumet är mängden medlemmar som ser sig själva som högpresterande, eller som pratar om högpresterande människor i allmänhet.

Eftersom jag själv inte känner igen begreppet och inte heller kan googla mig till någon bra definition så tänkte jag att jag ställer frågan öppet: Ni som själv är eller ser någon annan som högpresterande, vad är det som kännetecknar en sådan person?

Hur beter sig en högpresterande? Hur blir dennes resultat bättre än andras? Är det något man kan lära sig att vara?

I min naiva världsbild så tänker jag att en hög prestation innebär mer/bättre resultat med samma mängd resurser. Och med den definitionen så vet jag inte om jag stött på någon högpresterande människa i verkliga livet. Men jag är nyfiken på att lära mig mer om konceptet!

4 gillningar

Så här säger AIn:

En högpresterande människa definieras ofta som en person som konsekvent levererar exceptionella resultat inom sitt område. Det handlar inte bara om att arbeta hårt utan också om att arbeta smart och med ett tydligt syfte. Här är några vanliga kännetecken:

1. Målmedvetenhet

Sätter tydliga, ambitiösa mål och arbetar fokuserat mot dem.

Har en stark inre drivkraft och motivation.

2. Disciplin och uthållighet

Upprätthåller goda vanor och rutiner.

Klarar av att hålla fokus och arbeta konsekvent över tid.

3. Effektivitet och produktivitet

Prioriterar rätt uppgifter och undviker distraktioner.

Hanterar tid och energi väl.

4. Lärande och utveckling

Har en tillväxtmentalitet och strävar efter kontinuerlig förbättring.

Söker aktivt kunskap och feedback.

5. Mentalt och emotionellt motståndskraftig

Klarar av motgångar och stress utan att tappa motivationen.

Har en positiv och lösningsorienterad inställning.

6. Bra på att samarbeta och kommunicera

Bygger starka relationer och nätverk.

Har förmågan att inspirera och påverka andra.

En högpresterande person är alltså inte bara någon som jobbar hårt, utan någon som har strategier, disciplin och en stark drivkraft att bli bättre över tid.

2 gillningar

Medhåll. Jag tror att det ofta handlar om (en möjligen skev) självbild.

10 gillningar

Är inte detta ganska givet att så är fallet för en hel individer fast inom olika områden?

Vissa kan hålla en superb presentation med väldigt kort förberedelse, andra lägger timmar och det blir dåligt. Vissa lär sig excel snabbt och kan på några veckor göra avancerade formler och andra har svårt att addera kolumner.

Att vara högpresterande blir då i relation till andra inom samma område och det har jag sett rätt ofta.

3 gillningar

Många likställer högavlönad med högpresterande som om det finns en klar kasualitet.

4 gillningar

Asså, ja det krävs ju självförtroende för att man ska ställa sig upp och säga att man är bättre än andra.

Fast säger man inte då “Jag är grymt bra på X!” eller “Jag är en av Sveriges bästa Y!” istället? Jag tänker att benämningen Högpresterande omfattar att man presterar bättre på allt samtidigt, vare sig det är att skriva årsrapport, programmera eller hänga tvätten.

1 gillning

Den som presterar mer/bättre än sin omgivning inom flera områden, kanske alla.

Jag har allt. Men mitt jobb tar inte tillvara på det.

Det har väl blivit modeordet för ”bäst på allt man kan göra”. På samma sätt som någon som är ”allmänbildad” så är en ”högpresterande” person någon som är effektiv, grym på sitt jobb och har många strängar på sin lyra.

2 gillningar

Det som gör mig till en högpresterande människa är att jag jobbar inom offentlig sektor.

3 gillningar

Av att jobba i offentlig sektor blir du effektiv som person? Kan du ta med dig många av lärdomarna från jobbet hem och prestera bättre i ditt privatliv också?

Haha. Det var en pik mot hur segt tempo det är i offentlig sektor, och att en person som egentligen bara gör det den ska inom utsatt tid anses vara högpresterande. Tänk som en liten rolig kommentar.

2 gillningar

Är det segt tempo i offentlig sektor? Frågan var ju vad som gör folk högpresterande, inte peka finger på folk som du inte tycker om.

1 gillning

Haha jag tror du missuppfattade mitt inlägg.

Haha utveckla gärna då, så jag kan förstå vad du menar?

Då tror jag missförstått eftersom jag inte har någon sådan fördom. Jag känner lärare och sjuksköterskor som sliter som djur på sina jobb, med minst sagt högt tempo. Om du har fördomen att de sitter och fikar hela dagen så får det stå för dig.

Så där pratar jag med andra människor hela tiden också…

Nu blir det off topic, men jag pratade naturligtvis om den generella fördomen som finns om det. Jag jobbar själv inom offentlig sektor.

2 gillningar

Läser man den förklaringen så har jag varit klart högpresterande när man jobbade med eget företag…

Få människor (om någon) är högpresterande på alla områden. Jag kan se mig själv (med extremt stor risk för självöverskattning) som högpresterande på vissa områden medan jag vet att jag är lågpresterande på många andra områden.
Utan att definiera vilket område vi talar om så är begreppet ganska ointressant för mig.

Skulle du själv använda begreppet Högpresterande? Lägger du i så fall in någon annan värdering i det jämfört med att vara skicklig/erfaren/etc.?