Nu kan jag tycka att inlägget du citerar är lite väl mycket naivt nationalist-runkande men sedan tycker jag även att det du skriver är lite väl pessimistiskt.
Jag, och säkert de flesta andra, kommer inte drivas av att försvara Sverige som nation utan nära och kära vilket enklast gör genom att göra sin plikt då det inte finns något annat val. Var en sak när Sverige dumt nog inte var med i NATO då man kunde fly till Danmark/Norge där Sverige hade fått samma stöd som Ukraina. Men nu?
Vidare kommer det alltid finnas folk som reagerar negativt och gör dumheter. Man kan säkert inte heller veta vad man själv gör. Dock kommer det alltid finnas de som gör det rätta och med rätt intentioner. Jag är även övertygad om att de är i majoritet. Sen det problem du ser med nysvenskar kommer väl lösas rätt så snabbt efteråt för hur tror du att de nysvenskar som stannat, kämpat och offrat kommer se på de som flyr? Hur kommer gammelsvenskar se på nysvenskarna som stannat? Eventuella integrationsproblem kommer fullkomligt raseras och de som flytt kommer i många fall vara persona non grata.