Vad gör ni om det blir krig?

Förstår tyvärr inte vad du menar.

Ja också svårt att se markanfall mot Sverige. Men svaret beror ju väldigt mycket på hur nära en “front“ är. Är det som du säger att fronten är i baltikum och sporadiska bomd/drönaranfall slår mot Sverige är nog svaret att man fortsätter livet som vanligt, men går ner i källare/skyddsrum när flyglarmet ljuder, typ. Är fronten i Sverige en annan sak.

1 gillning

Fick precis ny krigsplacering. Så får väl dra dit. Trodde jag va för gammal för det nu. Är ändå över 20 år sen lumpen..

Tror att det här med att “fly landet” är svårare än man tror. Bör ju göras i tillräckligt god tid innan anfallet är ett faktum liksom.

3 gillningar

Precis, även om man ens överväger det (varför man nu skulle göra det) så ska man lyckas ta sig ut ur Sverige (vilket begränsas rätt snabbt likt i Ukraina). Sedan ska man ta sig vidare och igenom rätt många europeiska länder som också är i krig och allt vad med kaos och kontroller.

Det enda jag tänker kan vara fullt rimligt är om fronten är nära och man riskerar att fastna på rysskontrollerat område. Då bör man fly med tanke på övergreppen man lär få utstå om man stannar kvar. Återigen kan man se på hur de behandlar ukrainare som räknas som ett broderfolk. Tänk då vad man gör mot svenskar som räknas som ärkefiender sedan flera hundra år tillbaka.

4 gillningar

Jag kan tänka mig att man kommer beté sig ganska hemskt. Man tror man är så god och snäll innan saker ställs på sin spets. Dels mot fienden såklart. Tålamodet tar slut, hämndbegäret väcks och man börjar ta ut sin ilska på vad som egentligen är manipulerade medmänniskor. Sedan kommer illvilja mot dissidenter. Hur skapar man samma lidande för dem som de orsakat ens familj och landsmän genom sitt svek? Hur gör man dem till exempel för att avskräcka andra?

Misstänksamhet. Vem ska man tro på och vad är propaganda? Splittring i de egna leden kommer såklart vara ett mål från fienden. Samt osäkerhet i form av; vem misstänker mig? Vad kan de tänkas få för sig? Förhoppningsvis samlas man i kris, men många nationellt sinnade blir såklart misstänksamma mot de som redan flytt en gång hit. Varför skulle de vara lojala nu? Vad kämpar jag för som ursvensk om majoriteten av landet ägs av nysvenskar? Vad spelar det för roll om landet kontrolleras av de ena eller andra utlänningarna?

Och vice versa - Vad kämpar jag för som nysvensk om ursvenskar inte erkänner mig fullt ut? Varför ska jag offra mig för nationalistiska Sverige och inte snälla Ryssar som återinför det färgblinda, multikulturella, omfördelningspolitiska världsomspännande proletäriatets diktatur och bekämpar kapitalisterna, USA- och israelvännerna och rasisterna i Sverige?

Och resursbrist. Kommer man bli bestulen? Ska man stjäla och leva med skulden eller offra sig och dö ärlig? Ifrån vem i första hand i.s.f? Mycket av ens karaktär visar sig säkert där och då. Och det är väl inte direkt de bästa som överlever längst? Sådana tankar kommer nog få folk att förvrida sina personligheter och handlingar. Ffa de som tror att de är orubbliga.

Det går kanske stävja eller bygga beredskap mot allt detta, men hur?

Blir inte de flesta bättre versioner av sig själva vid en kris?

Tycker mig se mer medmänsklighet och samarbete vid kriser än plundring och själviskhet.

1 gillning

Jo, det beror nog mycket på situationen. Är det akut kris eller utdraget lidande? Jag hoppas inte att vi förlitar oss på ren välvilja.

I längden tror jag det är lätt att förloras på sätt man inte vill tro om sig själv.

I kriser får man se både det bästa och värsta i människor.

Som en amerikansk sergeant sa i en dokumentär jag såg:

Kan vara värt att komma ihåg. Även de ryska soldater som nu beter sig som monster kan hemma vara världens snällaste killar som hjälper gamla tanter över gatan.

2 gillningar

Och vet du vad?! Det finns även Ukrainare som beter sig som monster även om man försöker dölja detta så gott det bara går. De värsta övergreppen sker i krig och jag tror att alla är betydligt mer kapabla till att bli monster än vad man kanske tror.

1 gillning

Ja, det är det jag tänker med. Man vet ju själv vilka mörka tankar som kan komma över en, men som man inte agerar på. Jag tror inte alltid man kommer vara en solklar hjälte i de där situationerna. Egoism, feghet och rädsla, stress och dumhet eller ren frustration, ilska, uppgivenhet, sorg och hämndbegär - kanske t.o.m. psykos kommer orsaka handlingar som man får leva med väldigt länge om man överlever.

Därför är frågan så svår. Man vill inte erkänna vad man är kapabel till. Varken för sig själv eller någon annan.

3 gillningar

Instämmer helt.

Alla kan ju säga att man alltid kommer agera moraliskt rätt etc men det vet man inte försen man är i en krissituation lätt att sitta o tycka o tänka bakom datorn med en mätt mage.

Tänk en situation i krig där man är hungrig och man vet att det finns mat i ett hus där en ensam kvinna är. Nu nör man inte är.i krig så säger nog de flesta att man skulle låta kvinnan med hennes mat vara men i en krissituation så är det nog många “snälla” män som skulle roffa åt sig maten.

Intressant. Med en så gammal placering borde du ha varit avregistrerad? Blev jag för 20 år sedan medans jag fortfarande bodde i Sverige.

Nu kan jag tycka att inlägget du citerar är lite väl mycket naivt nationalist-runkande men sedan tycker jag även att det du skriver är lite väl pessimistiskt.

Jag, och säkert de flesta andra, kommer inte drivas av att försvara Sverige som nation utan nära och kära vilket enklast gör genom att göra sin plikt då det inte finns något annat val. Var en sak när Sverige dumt nog inte var med i NATO då man kunde fly till Danmark/Norge där Sverige hade fått samma stöd som Ukraina. Men nu?

Vidare kommer det alltid finnas folk som reagerar negativt och gör dumheter. Man kan säkert inte heller veta vad man själv gör. Dock kommer det alltid finnas de som gör det rätta och med rätt intentioner. Jag är även övertygad om att de är i majoritet. Sen det problem du ser med nysvenskar kommer väl lösas rätt så snabbt efteråt för hur tror du att de nysvenskar som stannat, kämpat och offrat kommer se på de som flyr? Hur kommer gammelsvenskar se på nysvenskarna som stannat? Eventuella integrationsproblem kommer fullkomligt raseras och de som flytt kommer i många fall vara persona non grata.

2 gillningar

Fast nja… Kan man lite om hur stora delar av ryska samhället fungerar med slavmentalitet och den extrema pennalism man föds in i med auktoritära fäder som följs av auktoritära befäl och så vidare så inser man att det agerandet man ser i Ukraina är bara en förlängning av det beteende som premieras hemmavid. Man är antingen den som begår övergrepp eller den som blir utsatt för det i Ryssland.

2 gillningar

Vad är skillnaden?

I Ryssland premieras det. I Ukraina lagförs det.

2 gillningar

Vet inte hur det ligger till i Ukraina, men från USA’s sida är det iaf ovanligt att amerikanska soldater straffas på rimlig nivå för krigsbrott de begått. Inte ens i de grövsta fallen.

Ett exempel från dokumentären jag såg: The My Lai Massacre

Detta ursäktar självklart inget som händer från rysk sida, men vi bör vara försiktiga med att tro att vi alltid är moraliskt överlägsna.

3 gillningar

Ja jo den som söker ett visst narrativ kommer att finna det han söker efter. Tycker du på fullaste allvar att det är relevant att ta upp en händelse som inträffade för snart 60 år sedan i ett land som vid tidpunkten inte ens såg det som självklart att svarta skulle ha samma rättigheter som övriga?

Ska du ta något exempel kan du väl i alla fall ta något närmare i tid, t.ex. Abu Ghraib som i alla fall skedde för cirka 20 år sedan. Redan då resulterade det i att många blev avskedade och flertalet mångåriga fängelsestraff. Kan du tänka dig straffet om det skulle ske idag när toleransen är ännu lägre för aversioner likt detta?

Det sista är att relativisera och är synnerligen problematiskt. Ja, det är att relativisera även om du försöker gardera dig genom att säga att det inte ursäktar något. Det är i klass med att säga “Vi ska inte tro att Sverige är bättre än Nazityskland för vi hade minsann lokala krafter i Sjöbo som ville ha koncentrationsläger när det begav sig”. Det är helt olika dimensioner och systematik på dessa fenomen.

1 gillning

Apropå koncentrationsläger, fängelser och tortyr. Hur många har åkt dit för övergrepp som skett på Guantanamo?

1 gillning

ja eller hur, blev placerad som vakt nu. Har varit avregistrerad tidigare.

Lyckligtvis är jag inte hemma då. :sweat_smile: