Vad göra? FIRE!

Vad menar du att alternativet till USD skulle vara?

Kina och RMB lockar knappast, EUR riskerar att behöva ta hänsyn till t.ex Italien och BTC känns lika pålitlig som RUB :roll_eyes:

Utveckla gärna det där

Man får lite ränta och ingen skatt på räntan. Anser väl att Sverige AB är säkrare än en vanlig storbank. Om du inte skulle få ut pengarna där har Sverige kursat.

1 gillning

”Västvärlden” är 1/8 men stor ekonomi. Skulle brics få fler anhängare och de tillsammans skapa nåt eget kan det nog hända grejer. Nu spekulerar jag vilt här.

Själv har jag liten tilltro till att just BRICS har vad som krävs för att ersätta $ - men Putin och Xi kanske steppar upp framöver :joy:

Bra fråga som jag tyvärr ej har något bra svar på.
Men är så innerligt trött på hela västvärlden ibland så ibland kan man ju drömma lite lätt om ett mindre “skifte” så vi kan forma om vårat samhälle till något bättre.

Själv väljer jag västvärlden alla dagar i veckan, upplever inte att t.ex ryssar eller ugirier har det så kul :face_with_peeking_eye:

3 gillningar

Du missade helt poängen. Det enda sättet det du beskriver, alltså amerikansk låglönetillverkning, kommer bli verklighet är om den amerikanska ekonomin och dollarn kraschar. Då ska man INTE äga amerikanska tillgångar.

Ja. Då har du tillgångar i alla världens valutor. Du har förstås inget bättre förslag dock.

Ja, det blir ju extremt viktigt att vara adaptiv och göra anpassningar i rätt tid.
Personligen tror jag den här hypotetiska kollapsen av dollarn skulle föregås av många andra kollapsade valutor innan, tex Euron.
Då behöver man hålla sig ifrån dem också.

Hela syftet med spelet är att inte behöva oroa sig

Jag kan se rätt många bättre vägar än att köpa globalfonder, som alltid har en stor dollarexponering…
Välj andra tillgångar helt enkelt.

GRATTIS till fire och till en fantastiskt god ekonomisk situation. Inspirerande! Backa lite, andas i vårsolen och ta in att du nu tillhör typ den mest ekonomiskt lyckligt lottade promillen på hela jordklotet. Upprepa några dagar till :wink:

SEN med lite distans och perspektiv så kan du fundera på fortsatt riskminimering/kapitalplacering. Låt inte ekonomisk oro sänka din livskvalitet. Du har nog väldigt liten anledning till oro :sunny:

1 gillning

Som flera redan skrivit - grattis till FIRE.
Men personligen hade jag inte känt mig ”klar” om jag fortfarande gick runt och oroade mig.

Inte så jag gör det direkt men majoriteten ligger dollartungt. På ett sparkonto får man inte mycket men det skulle räcka över tid för vår del.

Jag tror ej vi måste välja mellan pest eller kolera utan vi kan bygga upp något eget som kanske efterliknar hur det var i sverige på 70 talet.

Drömma kan jag men tror det ej kommer ske någon större förändring tyvärr vårt samhälle har gått allt för långt åt det negativa hållet och trenden är nog för svår o vända.

Det går ju att vikta om, du skrev ju först att du var lite nojig över dollarn. Lätt fixat.

Sverige på 70 -talet var en idyll… som aldrig existerat. Bättre att blicka framåt :blush:

3 gillningar