Vad göra? FIRE!

Om man ”vunnit spelet” och oroar sig för framtidens ekonomiska utveckling i världen och framförallt dollarn, hur kan man tänka? Allt på skattekontot?

Lutar väl mer åt 50/50 eller 60/40 tror jag där räntedelen är sparkonto/skattekonto och 3-4 års budget på bankkontot.

1 gillning

Om man oroar sig har man inte vunnit spelet.

25 gillningar

Först och främst, Grattis om du hunnit uppnå dina FIRE-mål!

Jag tänker mycket kring samma ämne, men det är svårt att ge allmänna bra råd.

Oavsett så tror jag generellt på diversifiering, och producerande tillgångar kommer vara melodin de kommande 10 åren.
Produktion kommer gå från Kina i högre takt, och en del av det kommer gå till USA och Mexiko.
Så amerikanska bolag som betalar dollar för råvaror utvunna i usa med försäljning på en internationell marknad.
Bolag som hjälper andra företag plocka hem tillverkning från Kina till Europa, Indien och Amerika.
Leverantörer för tillverkning av kärnkraftverk.
I låg utsträckning försöker jag krydda högriskdelen med lite sånt här.

Vet inte om det är en bedömning eller förhoppning, men jag hoppas mina indexfonder hinner vikta om till detta automatiskt med förändringar som inte sker som rena kollapser utan lite långsamt.
Avanza har bra funktioner för att summera portföljens exponering mot olika länder.

Jag tror något års utgifter på skattekontot är bra om du har utgifter omare svenska kronor.
Svenska valutan har sjunkit mycket, så jag tror det är lite motstånd nedåt.

1 gillning

Hej!

Det finns en del befintliga trådar som berör FIRE. Kanske kan de ge perspektiv i ämnet? Här är länk till en av dem:

Tror nästan alla med FIRE-planer fastar i “One more year” ett tag.

1 gillning

Vadå skattekonto? Varför ska du ha pengarna där?

Skattekontot har blivit ”det nya svarta” på RT.
Spara på skattekontot
För fjuttiga tiondelar verkar det inte värt att försöka tänja gränserna för ett system inte tänkt för det syftet.

2 gillningar

Utdelande globalfond som innehåller tillväxtmarknader. Även en guld-ETF.

Frågan är om inte tillverkning i USA och västeurope förutsätter att dessa regioner först går igenom en depression och tappar kraftigt i purchasing power. En försvagad dollar skulle hjälpa, eller vara en förutsättning för, ökad amerikansk tillverkning.

Håller med fullständigt. Man bör inte propagera för en medveten felanvändning av skattekontot, dessutom finns ju latent risken för att staten konfiskerar kapitalet enligt rådande regler, även om risken antagligen är liten i praktiken. Jag skulle dock inte vara beredd att ta den risken.

Att använda kontot temporärt känns väl mer OK dock, typ att om man vet att man kommer att få kvarskatt så kan man ju betala in löpande där istället för att begära jämkning och sen regleras det vid nästa deklaration, som det är tänkt.

1 gillning

Tror man på en kollaps av dollarn så räknar man ju med att de som har lön och besparingar i dollar tappar purchasing power. Det är ju mer eller mindre definitionen.

Om man är orolig över dollarn…?

Vadå? Bäst ränta i vanlig bank, rörligt, fria uttag är 2,8 procent. Skattekontot är en bit därifrån. Varför envisas med skattekonto?

Tycker detta verkar sunt, använder själv detta upplägget och bankens sparkonto, alltså inte skattekontot, Det är smidigast så och skillnaden är marginell.
Lycka till :folded_hands:t2:

Skattekontot är väl 3.75% skattefritt.
Inte säker på hur man räknar, men motsvarar det inte 3.75/0.7 = 5.35% ränta på bankkontot?

Tycker det verkar rätt mycket bättre än vad jag får på banken (men jag kanske gör en tankevurpa?)

Nu blandar du nog ihop intäktsräntan med kostnadsräntan :smiley:

2 gillningar

Låter för mig absurt att vara orolig för dollarn men bekväm med att investera en stor del av sin förmögenhet i SEK.

Vore jag FIRE skulle jag investera i (1) bostad, (2) solpaneler för nämnda bostad & (3) globalindex.

2 gillningar

Ah, tack. Tyckte det verkade så otroligt bra, men det var alltså bara räntan som regimen ger till sig själv.

Vi onda löntagare och företagare får motsvarande 2.41% då eller?
(3.75*0.45)/0.7 ~= 2.41%

1 gillning

Den räntan du skriver om är den räntan du får betala om du har en skuld till Skatteverket, typ en restskatt som ska betalas in om någon månad

Den räntan du får om du sätter in pengar är den som är 1,6875% Skattefritt
Motsvarar ca 2,4% på vanligt bankkonto

Man kan bara hoppas att dollarn tappar sin position som valuta men jag tror dom har ett bra tag till usa innan någon annan tar över den rollen tyvärr.

Jag investerar själv mycket i usa iom mina globala indexfonder men i min drömvärld så hade jag gärna förlorarat nina besparingar om usa tappade sin position dom har nu i världen.