Jag är 47 år, bor i lägenhet med 2,3 milj i lån. Amorterar inget. Nyligen börjat jobba halvtid pga hälsan. Har lite extrainkomster som täcker upp men pensionen kommer nog bli knaper. Jag har kanske på gång att få in 1 milj från försäljning av musikinstrument. Undrar om jag ska dra in allt på lysa 100% aktier o låta dom va i 20 år vilket känns lite läbbigt just nu när börsen är så hög och jag har ganska högt bolån. Hur skulle ni tänka?
Börsen når alltid nya nivåer, men det vet man först i efterhand vilka tillfällen det är. Vad är din belåningsgrad på lägenheten? Några kostsamma renoveringar på g? Hur ser resterande delen av ditt sparande ut. Det matematiska korrekt är att lägga in miljonen på Lysa, men det kräver is i magen och att du verkligen inte rör pengarna om börsen rör sig nedåt.
Eller sälj av lite av instrumenten över tid om du inte tror de tappar värde och investera allt löpande I aktier över säg 2 års tid. På 20 år bör de gå upp.
Sedan kan det ju finnas värde i instrument också över tid, men här har vi ju för lite fakta.
Vet att det rätta svaret är att smälla in allt på börsen direkt MEN jag hade nog avvaktat och inväntat en korrigering på börsen dvs en nedgång på ca 10% eller mer. Bör ju komma ganska snart
Det kommer garanterat en nedgång på 10%. Inte helt osannolikt att den kommer när börsen 30-40% över nuvarande nivå. Eller så kommer den idag. Det kändes jättebilligt att köpa i april vid tullkraschen och jag kände mig jättesmart, men i själva verket hade det varit billigare att köpa in sig i mitten av 2024 när börsen var ”hög” när jag räknade i efterhand.
Jag hade dunkat in allt på en gång. (Men börsen kan krascha i eftermiddag..)
eller hur. Som sagt, jag vet vad rätt svar är men hade ändå haft svårt att trycka in en miljon på toppen Men för vissa kan ju en miljon vara som 1000kr för mig