Jag började jobba extra när jag var 10 år, gick ut med en hund en gån i veckan och fick 10kr per gång. Sedan barnvakt, svenska kyrkan, simskolelärare, äldreboende, i kassan på mataffär. Kommer dock inte ihåg vad jag fick i timmen 
. En av mina bästa extrajobbupplevelser var när jag åkte iväg tio veckor på sommaren efter studenten och jobbade på summercamp. Blev sjukt bra i engelska och mycket mer självständig.
Inget fel med att jobba ideellt, det berättar någonting väldigt bra om dig som person.
Själv så jobbade jag på McDonalds. Bra första jobb som också berättar mycker positivt om en person. Du klarar av att samarbeta, passa tider, fungera under stress, ta order och anpassa dig till ett koncept etc. Dessutom så visar personen att denne föredrar ett ärligt jobb framför bidrag. När jag stod bakom kassan så vill jag minnas att gästerna var generellt trevliga och tackade artigt. Vad har hänt?
Risk för OT, men som “alternativkostnad” till extrajobb tycker jag ändå att det är intressant i sammanhanget.
Finns nog få saker jag ångrar mer än att jag inte engagerade mig mer i kåren. En av mina största rekommendationer till nya studenter är alltid att engagera sig i kåren så snabbt som möjligt.
Inte för (de obefintliga) pengarna, utan för att det är kul, skapar gemenskap och sammanhållning med andra studenter, och för att lära känna människor utanför det egna programmet. En del människor kanske får dessa saker till livs genom ett fotbollslag men jag tror att det finns en plats för alla i kårlivet.
Till min fråga: ångrar du enbart ditt kårengagemang p.g.a. den uteblivna lönen eller kände du att du “var på fel plats” och inte hade kul med dina kårkamrater och att det därför inte tillförde dig något värde?
För någon som läser tråden och funderar på om de ska skaffa ett extrajobb eller inte kan det kanske vara intressant.
Jobbade extra på ICA under högstadietiden. Sprang lite ärenden på skolraster gör att få in en extra slant.
Diverse andra sommarjobb förekom också under tonåren. Allt man kom över för tjäna lite extra vilket senare gick till köpa mopeder, mc och bilar som sedan krängdes med en viss förtjänst.
Telefonförsäljare under gymnasiet, Diska på resturang & IT-hjälpreda på vårdcentral i sabbatsåret innan universitetet. Sedan mycket på kåren men också labhandledare på universitet och sedan programerare under de senare åren på universitetet.
Är lite sugen på att ta ett extrajobb på resturang igen, men det är väldigt svårt att motivera stress & återhämtnings-kostnaden för de få pengarna - men jag längtar fortfarande tillbaka till de mer enkla uppgifterna.
Jag hade skitkul och lärde känna många utanför det egna programmet, vilket faktiskt var anledningen till att jag engagerade mig. Så på så sett var det bra
.
Men såhär i efterhand känner jag att jag kanske skulle ha satsat på ett extra project, eller något som tillfört något mera substantiellt värde eftersom jag idag 12 år senare inte har någon kontakt med folk jag lärde känna där. Men bra minnen iaf :).
Slog ihjäl flugor hos min mormor & morfar och fick fem öre flugan som sex-åring. ![]()
På högstadiet delade jag ut hemglassreklam tillsammans med en kompis, fick 13 öre bladet. Vi hade 1300 ex varannan vecka har jag för mig.
Diverse sommarjobb på gymnasiet (internposten, ekonomiavdelningen, samt i min fasters tobaks & leksaksaffär (härlig kombination
).
Under universitetstiden körde jag truck på Bilspeditions stora lager i Göteborg varje fredag i tre års tid. Har för mig att det var runt 80 kr/h. Räckte till några extra öl på handelspuben
samt att jag kunde spara ihop lite pengar att använda på utlandsår.
Jag satte upp återlämnade böcker i hyllorna på biblioteket 3 timmar i veckan från 8:an och fem år framåt. Tjänade 15 kr i timmen som 14-åring 1985. Ökade till 16 kr när jag fyllde 15. Från 16 var det avtalsenlig lön, gissar på ca 30 kr timmen.
Sommarjobbade från sommaren efter 8:an på ett litet sjukhus i närheten, med trädgårdsarbete, storstädning och vanlig städning. När jag fyllt 18 fick jag extrajobb som vårdbiträde. Många helgmornar mellan 7 och 11 blev det under sista året på gymnasiet.
Lokalvårdare (kontorslokal) - minns ej lönen men den var hyfsat bra då.
Snabbmatsrestaurang - låg lön ännu sämre ob.
Butiksarbete - med handels kollektivavtal och mycket kväll/helg blev det där jag var längst, trots helt orelaterat studierna. Har för mig timlönen låg på drygt 130 före ob sista åren. Med tanke på att den ligger på ca 150 idag kan det nog stämma då det var ett par år sedan.
Högstadiet : Städade på två olika ställen en gång /vecka. Det ena svart det andra inte. Plockade jodgubbar på sommaren. Arbetade på bostadsbolag på sommaren och klippte gräsmattor. Gymnasietiden: Fortsatt på bostadsbolag men befodrades till innejobb och besiktade lägenheter. Jobbade hockeklubb när det var matcher och fixade korv ,kaffe, stod i garderod på bingoklubb, Universitetetstiden : jobbade på sparbanksgirot , jobbade som vårdbiträde och fortsatt på hockeymaatcher. Första " riktiga" semester vid 25 års ålder när jag fick det jobb jag utbildat mig för var en chock med 4 veckor hel ledigt och inte heller något pluggkrav. Detta var dock drygt 20 år sedan så nu har jag kommit på lite att göra 
Började jobba 25% på kvällstid när jag började gymnasiet på postterminal. Utöver det jobbade jag många extrapass när jag kunde. Tjänade väl ca 4-7k i månaden. Brände allt varje månad på meningslösa saker och nöjen (tycker jag nu i efterhand) 
Jag har alltid varit IT-intresserad och hittade på diverse olika sätt att tjäna pengar på hobbyn under de unga åren.
- IT-alltiallo till småföretagare
- Allehanda manuella inmatningar från pappers- till datorregister
- IT-grundutbildningar för lärare
- Försäljning av datorkomponenter
- Extra hjälp till olika företag vid IT-mässor
Detta var under det glada 90-talet då PC och internet började dyka upp i större skala även hos mindre företag och i skolor.
Har faktiskt aldrig tagit ett jobb vid sidan av studier. Men har börjat studera vid sidan av jobb två gånger. 
Pluggar just nu, har valt att inte jobba under studierna, istället sitter jag som studentrepresentant för olika organ på Göteborgs Universitet.
Arvodet är ganska högt 1000 kr per tillfälle och fattar inte varför fler studenter inte väljer att bli studentrepresentanter 
Sålde jultidningar i mellanstadiet.
Arbetade i hemtjänsten när jag började på gymnasiet, helger och sommarlov. Fortsatte med detta under högskolestudierna.
Fotbollsdomare. Här kan man tjäna ganska mycket per timme. Tror jag började på 120kr/matchen med de yngsta barnen med 2x20min speltid (för typ 10 år sedan). Förra året låg jag runt 600-700kr/match då mellanhög seniornivå 2x45min. Förbundet är också bra på att indexera upp arvodet varje år så brukar bli 5-10kr mer året efter. Som domare får man också reseersättning så är ett ganska förmånligt extrajobb