Är säker på att många av oss här började jobba vid sidan av studierna eller hade 1-2 sabbatsår så är lite nyfiken på vad folk hade för jobb, samt vad ni tjänade om ni ens minns det.
Kan ju börja med mig själv.
I kommunen har jag jobbat inom parkarbete och förskola (80 kr/tim + semesterersättning). Var privatlärare (90-105 kr/tim + semesterersättning) för ett företag och jobbar idag fortfarande som privatlärare (200 kr/tim) fast inte för något företag. För att förtydliga så är jag fortfarande student.
Edit: Har även haft volontärjobb i Erikshjälpen, en idéel organisation, under ett år men slutade när studierna blev mer intensiva på gymnasiet.
Haft en del olika jobb under studietiden, främst på somrarna men även några timmar deltid under terminerna. Jag är nog den bland mina studiekamrater som jobbat minst dock, det är mycket vanligt att jobba någon eller några dagar i veckan, vet folk som näst intill jobbar heltid.
Extrajobb
- CRM assistent på skolans “executive education”
- Junior controller (gjorde modeller i excel)
- Junior analytiker (gjorde powerpoints till konsulter)
- Röstmottagare i nationella- och eu-val
Sommarjobb
- Kock på två olika restauranger
- Skattehandläggare
- Konsult inom export
Har främst fokuserat på mina studier och att ha roligt med mina vänner snarare än att arbeta på fritiden. Har också hunnit med lite kårengagemang, volontärengagemang och ett obetalt internship.
Edit: Har studerat 10 terminer och har nu 1 månad kvar till examen.
- IT-tekniker och allt-i-allo-datanörd (åh lycka när man efter en månad kunde köpa 1 Mb RAM till Amiga 500 för 2 000 SEK).
- Brevbärare
- Studentkonsult (utbildade bl.a. i programmering i Pascal och senare Java)
Jobbade gratis på kåren (varför? )
Extrahjälp på fysikstugan (kaffepengar)
Sommarjobb på tidningstryckeri (kommer inte ihåg lön, men natt och OB så kände jag mig rik :).
Önskar jag skippat allt det, och skaffat betalt extrajobb. Men men, man lär så länge man lever. Next time
Jag tog studieledigt från mitt jobb som industriarbetare när jag läste in gymnasiet och sen högskola. De första somrarna jobbade jag där sen läste jag sommarkurser och sen startade jag firman och skötte medlemsutskick, knackade webbsidor och gjorde allt för att få in stålar.
Under gymnasietiden
- Leksaksaffär
- Byggvaruhus
- Kyllager
- Stållager
Kommer inte ihåg lönerna men det finns kvar papper i en pärm på vinden någonstans.
Arbetar cirka 50% som fritidsledare inom Svenska kyrkan vid sidan av ekonomistudier. 170kr/h +semsterersättning.
Under gymnasietiden så var jag reklamkontrollant. Minns inte riktigt lönen men var inget märkvärdigt.
I tonåren spelade jag golf (extra RT-poäng på det?). På banan jag spelade på fanns många dammar och bäckar och klubben hade bestämt att vi juniorer som var medlemmar hade fri tillgång till dessa vattendrag under måndagmorgnar.
Man kunde håva in fyrsiffrigt på några timmar per måndag. Detta var dessutom ca 1990, så det var inga småpengar för en glad tonåring. Att gå upp i svinottan, lukta sumpas resten av dagen och frysa om benen var okej när man cyklade hem genom skogen med flera hundra golfbollar i väskan på pakethållaren och 500-1000 spänn på fickan. (Bollarna fick man fem kronor styck för.)
Under majoriteten av gymnasietiden och tekniskt sett hela högskoletiden hade jag samma jobb som programmerare. Det var extrajobb under terminerna och ett efterlängtat sommarjobb på sommaren. Vill minnas att det var runt 100kr/h eller något sånt.
Spenderade en hel del tid med ideellt engagemang i studentkåren, specifikt med drift av diverse datorsystem. Ledde, genom kontakterna jag knöt, till mitt första heltidsjobb efter studierna.
Gammal kollega från extrajobbet hjälpte mig att få mitt nuvarande jobb, så känns verkligen som väl spenderad tid.
Tänker lite på avsnitt #169, specifikt
Ekonomi handlar inte bara om pengar
Inget av jobben under ungdomen gjorde mig monetärt rik, men det var definitivt en stor ekonomisk vinst. Även det ideella arbetet.
Städade kvällstid på en fabrik ihop med fem invandrade greker.
Flera av dem hade tre jobb och sparade så mycket de orkade med.
Timanställd som städare på sjukhus, parkarbetare, montör och telefonist. Var också hjälpreda på några programmeringskurser.
Plockade Västerås-gurka en dag, plockade jordgubbar en vecka, städade fyra trapphus två ggr/vecka i ett år. Hjälpte en kompis städa en tandläkarmottagning (för att det var kul?? fick inget betalt… blev bara en gång
).
Första riktiga extrajobbet var på restaurang.
Lön? 19,81 kr/h…
Köpte en freestyle för första lönen, en bergsprängare för andra.
Truckförare på dhl. Bästa intervjun jag haft:
-Jag hörde att du ville jobba här.
-Ja det vill jag.
-Har du truckkort?
-Nej.
-Kan du köra truck?
-lite, men jag lär mig nog rätt fort.
-vill du börja idag?
-Ja!
Jag var 18 och jobbade kväll, tjänade 154 sek i timmen. Det klirrade gott i kassan.
Som ungdom hade jag ett jobb som gick ut på att återanvända små överblivna bitar av lödstänger som var för korta för att använda utan att bränna sig. De gick att löda ihop över nån slags låga till längre bitar som sen gick att återvända. Tjänade: minns inte, inte mycket.
- Forskningsassistent (men drev i praktiken helt egna projekt) på högskolan jag pluggade på
- Ekonomiassistent (var sjukt praktiskt eftersom jag hade en viss mängd arbete jag behövde göra per månad men kunde lägga upp veckorna som jag ville)
- lärare för barn inom en idrott
- ombordspersonal på en färja utomlands
- vårdbiträde
Haha! Har också haft en sån här intervju när jag som 18-åring sökte jobb i en nischad butik
-kan du nåt om ämnet?
-nä
-har du erfarenhet från butik?
-nä
-nåja, xx (annan anställd) tycker att du är snygg och säger att han kommer säga upp sig om jag inte anställer dig så kan du börja imorgon?
Helt vansinnigt olämpligt nu när jag tänker på det i efterhand
Mitt första sommarjobb var ett kommunalt sommarjobb som vårdbiträde med 23 kr i timmen. Det var 1991 eller 1992 och det var en påtagligt låg lön redan då. Det hjälpte mig dock senare att få ett normalt jobb inom vården, när jag hade behov av det.
Butikssäljare
Vårdbiträde
Marknadsförare av högskolan (bra extrajobb)
Karlskrona örlogsbas.
Haha, kanske inte det lämpligaste.