Vad hade ni svarat Akavias förbundstyrelse?

Hej bästa forumet!

Skickade denna motionen till Akvaia

Fick tyvärr detta svaret…

Personligen tycker jag att det är orimligt att ha en så “stor” broms i ens tjänstepension och att var och en ska kunna bestämma över den risknivån man vill ta. Är besviken….

2 gillningar

Jag håller med dig. Men att slåss mot en fackförening (en av många som måste synka en sån här fråga) är nära nog meningslöst. De kan inte och kommer inte ändra sig.

Detta är tyvärr en effekt av kollektivavtal - du får en hel godispåse med bitar som du bara delvis gillar.

Detta gör inte att min ståndpunkt att kollektivavtal inte är något för mig ändras. Får tyvärr säga att ”godispåsen” innehåller både mycket äckliga och gamla hårda godisar.

1 gillning

Om du jämför med att du betalar in 16% av lönen till Inkomstpension (med låg risk) och 2% går till PPM där du väljer risken så är väl 50% i din tjänstepension bättre, eller?

Håll nu isär procenten…

Anser att 50% av tjp är mer procentuellt än 2/18,5. Så om du vill prata procentenheter eller procent så lär vi hamna på samma kvot.

Eller har jag missat något annat?

Hur stor risk är du ute efter? Om du väljer Alectas ITP1 lösning placeras 60 % av den traditionella försäkringen i aktier, 20% i räntebärande och 20% i andra investeringar (fastigheter, onoterat, skog etc). Tillsammans med 100% aktiefonder i din fondförsäkring stannar räntebärande på 10%.

1 gillning

det hade jag inte koll på, tack! inger lite hopp :slight_smile: