Jisses behöver bara ventilera. Är det bara jag som tycker det är konstigt att mina barn har lektion varje vecka i ”värdegrund” och går igenom LBTQ och genus av en lärare som är trans. Jag blev bara lite förvånad… Till 10-åringar är det verkligen nödvändigt att gå igenom sexuella läggningar? Läraren hade även nämnt att vissa är sexuellt attraherade av barn, vissa är bisexuella, vissa är homo osv.
I min värld låter detta helt sjukt!! Blir arg att skolan ska undervisa varje vecka i värdegrund?!
Man förstår ju varför människor som Trump kommer till makten när man läser sånt här. Vart fan är samhället på väg. Hur kan det vara det nya normala att barn på 10 år ska lära sig sånt här? Jag försöker tänka tillbaka på när jag var 10 år och hur jävla förvirrad jag hade blivit om en transperson stod och undervisade sånt här för mig.
Vill tillägga att jag respekterar andra människor och de flesta andra läggningar men jag tycker inte sånt här är lämpligt för barn. Måste man lära ut och proklamera det?!
Fick inte ni lära er om sexualitet i skolan? Vi hade undervisning ett par gånger per termin från tredje klass. Fullt rimligt, då många kommer tidigt i puberteten.
Kanske vore vettigt med utbildning även för vuxna, med tanke på tråden.
Det är definitivt något som behövs och som är bra att börja uppmärksamma tidigt. Både för att få insikt om sig själv och för att förstå andra personer bättre.
Jag har mer problem med att trångsinta personer stör sig på andras könsidentitet och sexualitet.
Jag arbetar inom skola på ett par skolor och skulle nog säga att det där exemplet som du beskriver är mer individen bakom än själva “ämnet” värdegrund. Ofta brukar värdegrund handla om hur man är en bra kompis på lågstadiet.
Sexualitet är okej men jag tyckte det kändes tidigt när vi började med det när jag var 12. Det är väl ändå skillnad dock. Detta verkar vara köns-och identitetsförvirrande…
Jag kom i puberteten när jag var tio, hade gärna fått lite info innan dess.
Idag finns också internet i de flesta barns mobiler, så kanske att 10 år är lite sent till och med, med tanke på hur utbrett grooming är på barns plattformar. Speciellt sårbara blir barn som inte får information hemifrån eller skolan.
Låter som ni har en fantastisk skola, som ger barn ökad kunskap om hur de kan navigera i dagens samhällsklimat. Tror mina hbtq-vänner hade uppskattat en vuxen som de kunnat prata med om just homosexualitet och de fördomar de möter.
Mina vänner visste redan i 7-8 års åldern vilken läggning de hade, det är inte något man lär sig. Det är något man är.