Verkligen ett stort frågetecken gällande investor, efter alla riktkurser som så många analytiker gjort och så störrtdyker dom.
Hur är det möjligt
Verkligen ett stort frågetecken gällande investor, efter alla riktkurser som så många analytiker gjort och så störrtdyker dom.
Hur är det möjligt
Investors portföljbolag faller tillsammans med resten av marknaden och då är det kanske rimligt att även Investors aktie faller.
Tips: lägg kurva för OMXPI och Investors utveckling över varandra 
Investor är en indexfond med utdelning 
Givetvis är det så men frågan kvarstår hur alla dessa “Experter” som analyserar och går ut med riktkurser har så fel gång på gång.
Kollar man tillbaka i tid på dessa historiska analyser så skulle jag säga att det är som roulette 50/50.
Även experter, fullblodsproffs och analytiker saknar tillgång till välputsade kristallkulor. Det gäller inte bara Investor utan de flesta aktier. Varför? För att det är oerhört svårt att sia om framtiden. Det räcker med att man missat en parameter så blir hela analysen pannkaka. Exempelvis Putin’s krig mot Ukraina och inflationen den medförde.
Du kanske har missat att folk blivit extremt negativa över sin ekonomi, elbolag råder kunderna att ha 50.000kr i buffert enbart för elräkningarna i vinter, det pratas om kommande varselvåg?
På kort sikt drivs kurserna av flöden, och just nu är det risk-off för aktier som gäller eftersom många är oroliga över risker på annat håll och därför inte pallar trycket längre. Det krävs inte mycket utflöden för att priserna ska sjunka.
Tyvärr har de ofta ett incitament att driva affärer också. Ju mer handel desto mer tjänar banken på courtage - deras livsblod ![]()
Extremt sällan jag lyssnar på vad analytiker säger.
I dom jävligaste av tider görs dom bästa affärerna. Bästa beslutet är att fortsätta månadsspara. Kan gå ner, kan gå upp inget vet. Att handla Investor till ca 16% rabatt är historiskt inte så konstigt, har vart nere på över 30%, så är substansvärdet som sjunkit.
Underbart att Investor dippar. Hoppas den går ner 50% till så är vi nere på samma nivå som covid-kraschen. Då blir det fin direktavkastning.
Min tanke är ju att framtiden är väldigt svårt att förutsäga, och att aktiemarknaden är fundamentalt svår att förutsäga då den är så stor, så komplex och styrs av tur och andra faktorer som är omöjliga att överblicka.
Så det är alltså i närmaste omöjligt att förutsäga marknaden, och därför är det också i närmaste omöjligt att bli expert inom området.
Så dessa “experter” är inte samma som t.ex. en expert golfare, och deras åsikter är lika värda som mina egna gissningar (dvs inte alls).