Vad händer med sparad semester när arbetsgivaren startar nytt

Är i dag anställd hos en privat arbetsgivare. Verksamheten ska nu utökas/förändras och min nuvarande chef håller på att starta ett nytt företag med en kompanjon. Verksamheten kommer inom (skulle tro) närmsta 3-6 månaderna ‘flyttas/tas över’ av det nya företaget. Jag kommer få nytt anställningsavtal men (antar jag) lär inte innebära några förändrade villkor.

Det jag funderar över är att jag ha 5 veckors semester sparat. Får jag räkna med att dom kommer betalas ut i pengar och jag inte har möjlighet att föra över dom? Lite trist att inte få möjlighet att ta ut dom i tid isf :grimacing:

Om du inte blir uppsagd och sedan nyanställd borde det innebära att din sparade semester flyttas med.
Har du pratat med facket ?

Nej, det får jag kanske göra. Och fråga chefen såklart men ville ha lite kött på benen med vad som är rimligt.

Tänkte spontant att det kändes osannolikt att det nya företaget (som utöver nuvarande arbetsgivare kommer få ytterligare delägare) skulle ta kostnaden för sparad semester sedan flera år. Men vill hellre ha möjlighet att ta ut det i tid.

1 gillning

Du får väl ta ut semestern innan du blir anställd i det nya bolaget. Annars får du väl den utbetalt i pengar, även om det inte är det du önskar. Dock så får man inte spara mer än 5v semester, så det är väl lika bra att boka en resa? Samt att det är arbetsgivaren som bestämmer förläggningen om man inte kommer överens.

Standard i de fall jag jobbat med, företagsöverlåtelser och fusioner är att allting så som lön, arbetstid och semester följer med.

Det som kan ändras är generella förmåner som friskvård samt hur man tjänar in komp och liknande. Även kollektivavtal kan ändras, här bör man kolla med sitt fack vad som gäller.

Ta dialogen med företaget om semestern, om inte annat kan du ha det som ett villkor för att hänga med till det nya bolaget :slight_smile:

1 gillning