Misstänker att många här på forumet, som jag själv, är kunder hos Länsförsäkringar. Inte minst genom deras indexfonder. En del har säkert också försäkringar eller bolån genom dem. Som jag förstått det ägs Länsförsäkringars samtliga bolag av deras kunder. Om man har sakförsäkringar hos dem finns möjlighet att få återbäring. Är det någon här som förstår vart vinsterna i deras andra bolag tar vägen? T ex från fonderna och bolånen. Frågan känns ju extra intressant nu när de flesta banker gör stora vinster på räntenettot.
Om det är så att man kan få någon slags återbäring som köpare deras fonder spelar det i så fall roll om man köper dem direkt av LF eller indirekt genom t ex Avanza?
Borde inte LFs bolån kunna vara billigare än andra bankers då det ju vore ett enkelt sätt att ge tillbaka till kunderna?
Flera frågor på samma gång och kanske dumma frågor. Har försökt googla och läsa i bl a årsredovisningen för Länsförsäkringar AB utan att bli så mycket klokare. Är det någon här som har bättre koll?
Länförsäkringar bank ägs väl av de 23 länsförsäkringsbolagen och i förlängningen av deras kunder, dvs inte av bankkunderna. Länförsäkringar bank lämnar koncernbidrag som kommer försäkringskunderna till del genom de olika länsförsäkringsbolagen. I en del län kan de dela ut återbäring medan andra inte får så stora överskott
Precis. För LF är ju försäkringarna ursprungliga kärnverksamhet och bank och bolån “tillägg”. Till skillnad från ex Swedbank eller Handelsbanken som har bank som sin primära och ursprungliga kärnverksamhet. LF ägs av sina kunder, försäkringskunderna, och de får återbäringen.
Tror det är Jan som skrivit att det ibland kan märkas att LF:s primära verksamhet inte varit bank, när man ska göra lite mer avancerade grejer.
Länsförsäkringar Bank startades 1996. Det är svindyrt att starta en ny bank, se bara på Lysa som har förlorat mängder av miljoner. Hade Lysa inte haft kapitalstsrka ägare skulle man gått i konkurs för länge sedan.
Likadant med LF Bank. Där var det försäkringsdelen som fick stötta. Nu när banken går med en anständig vinst är det inte mer än rätt om försäkringstagsrna får tillbaka lite "återbäring ".
En annan bit av pusslet är att Länsförsäkringar Bank lånar upp dyrare på den internationella kapitalmarknaden än exempelvis SBAB.
Jag är medlem hos Coop och på Coops hemsida står det “blir du även delägare i din lokala konsumentförening”, har Coop visat mig sin bokslut…Nej. Jag tycker att det är bara en marknadsföring uttryck att kallas “kundägda bolag”.
Du får nog läsa på lite om hur ett kooperativ funkar och hur Coop är organiserat. Allt serveras inte på fat. Du kan kandidera för att bli ägarombud. Samma struktur finns hos OKQ8 som också är ett kooperativt ägt företag (iaf OK-delen)
Jag har haft en del försäkringar i LF. Numera bara min livförsäkring på 3M. Det händer att vi under vissa år får sänkt premie. För ett ett par år sen betalade jag 69kr för en försäkring för drygt 300. Det pågick ganska länge så visst betalar de tillbaka. Jag var tvungen att ringa in och höra så det inte var något fel
De brukar meddela summa och utbetalningadag i mejl, men kul om du överraskats. Jag har fått några tusenlappar totalt genom åren, men det kommer lite oregelbundet och återbetalningen baseras ju på hur länge man varit kund och hur stora premier man betalat.
Får ca 2000:-/ år i återbäring. Den förening jag är kassör i använder också LF de får ca 5000/år i återbäring. Vet inte exakt hur det räknas ut men tror inbetalda försäkringspremier är en tung faktior.
Man får ju också förmåner baserat på om man är brons/silver/guldkund. Jag tror att jag är silver då jag inte använder banktjänsten.
Här har du svaret. De 23 lokala bolagen ägs av sakförsäkringskunderna. Sakförsäkringskunderna är delägarna. Bara dem får utdelning/återbäring.
Så som kund i banken, Agria, Wasakredit, fondliv, livbologet mm. Är man väl bara en kund som skickar vinsten vidare till de 23 livbolagen, man blir inte delägare. Fast ens bolån kanske bidrar mer till vinsten en hemförsäkringen för en etta