Vad händer om byggherren går i konkurs?

Hej!

Det planeras att bygga en bostadsrätt i mitt område som jag är intresserad av men är lite skeptisk till bolaget som bygger/byggherren.

Bolaget har genomfört nybyggnation av 5 stycken bostadsrätten tidigare (en efter en) men inte helt problemfritt. Det har varit mycket skriverier i tidningarna om nästan alla byggen med konflikter och tvister, speciellt det första bygget. De två senaste bostadsrätterna verkar dock ha gått bättre, åtminstone kan jag inte hitta några skrivelser i någon tidning om det.

Bolaget har också planerat ytligare 3 nybyggnationer (utöver “min”) under de kommande åren, vilket jag med ganska stor sannolikhet skulle säga innebär att 2 eller 3 nybyggnationer kommer utföras samtidigt. Vilket gör mig orolig ifall de riskerar att ta på sig för mycket samtidigt och därmed konkurs.

Hur vanligt är det att byggherren går i konkurs? Eftersom en kontantinsats på 10% måste betalas i början av bygget hade det varit en tråkig summa att bli av med. Generellt är det väl väldigt svårt att få tillbaka några pengar men funderar ifall en bostadsrättsförening har bättre skydd då det egentligen är en andel i den man köper?

Någon som har erfarenhet eller kunskap kring detta?

Bostadsrättsföreningen har inte bättre skydd. Om byggherren går i konkurs med ett halvfärdigt bygge så står ni där ändå som medlemmar i en förening som äger ett halvfärdigt bygge. Bostadsrättsföreningen kommer då behöva mer pengar för att bygga klart. Antingen behöver föreningen ta ut mer lån (vilket ger högre månadsavgifter) eller så bestämmer ni på en stämma att medlemmarna sätter in mer pengar i föreningen (kapitaltillskott). En konkurs är en stökig affär så exakt ordning beror på vad som står i avtalen och på hur konkursförvaltaren agerar.

Kolla upp byggherrens kreditvärdighet.

1 gillning

Du har inget bättre skydd och bostadsrättföreningar går också i konkurs även om det är ovanligt. Det har varit mycket byggentreprenörer som gått i konkurs senaste åren, även stora som utåt sett ser stabila ut. Skriverier är en första varningsklocka men det krävs mer information för att avgöra från fall till fall.

1 gillning

Det andra som hänt rätt många (bland annat lyxbygget i Stockholm) är att byggaren/utvecklaren går i konkurs så eventuella byggfel får betalas av köparna.

2 gillningar

Mendet kan ju bli en bra affär om bygget kommit en bit på väg om man bara betalat 10%.

Byggen brukar betalas pö-om-pö i så kallade “lyft”, delmål där en viss del av bygget ska vara klart och också delvis betalas.

1 gillning

Tack för alla tankar och tips! :slight_smile: