Jag har mini just nu, upp till 15K. Brukar inte göra större affärer än så. Men kom på att jag håller på med en IPO och då vill man ju ha möjlighet att sälja av allt snabbt. Vet ju inte nu hur mycket eller om jag får tilldelning
Vad händer om man ligger i för låg nivå, tro? För det är väl inte courtagefritt när man säljer av?
Ingenting händer förutom att du betalar lite mer courtage än du kanske hade kunnat betala om du haft en annan courtageklass.
Har du t.ex. courtageklass mini och säljer för 100 000 kr så betalar du 250 kr i courtage istället för 69 kr om du haft medium. Lite tråkigt men ingen privatekonomisk katastrof.
Nä, ok. Det blir en liten straffavgift bara. Tänkte bara så inte hela den eventuella vinsten skulle ätas upp av extra avgifter, men då verkar det ju inte så. Tack för du tog dig tid att svara 
Jag tror aldrig jag fått mer än 15.000 kr tilldelning på något konto i en IPO och då är det courtageklass mini som gäller på Avanza.
Tidigare har jag hållit på och dribblat med byte av courtageklasser fram och tillbaka för att spara pengar, men nu har jag ledsnat och i stort sett gett upp. Det kanske är det som är meningen. På Avanza blir man låst i någon dag vid byte och hos Nordnet i en månad.
Courtageklasser är mest strul för oss kunder och det är som gjort för att man ska göra fel. Det hade varit avsevärt bättre med fasta mängdrabatter. När jag gör affärer är det blandat mellan stora nyinvesteringar och rebalanseringar, och då är courtageklasser pest och pina.
Det har hänt att jag har suttit och gjort småaffärer med 69 kr courtage av misstag eftersom jag inte kom ihåg att jag bytt för någon månad sedan. Där försvann mina tidigare courtagebesparingar. 
Jag tror mig även minnas att courtageklassen låsts helt oväntat när jag får tilldelning i en IPO eller om det var en IL som gick till inlösen. Trots att dessa transaktioner är courtagefria låste Avanza courtageklassen i en hög nivå i alla fall eftersom jag ansågs ha gjort en affär på den courtagenivån. Jag fick välja mellan att göra de affärer jag ville den dagen till ockerpris eller vänta. Det är så lagom kul om det är någon IPO som börjar handlas den dagen och man tvingas betala skamliga avgifter till Avanza för att kunna sälja snabbt. 
Usch, det är ju sånt här strul som gör att man drar sig… Det låter som det är på så vis de drar in kosing, bankerna.
Men nu kom jag på ytterligare en fråga utifrån det du säger. Jag har ansökt från två konton. Säg att jag får tilldelning på båda och ska sälja. Måste säljet då delas upp i två omgångar, eller kan jag sälja allt på en gång, tro?
Du behöver minst en säljorder per konto.
En del föredrar att dela upp försäljningen av sin IPO på flera order för att sprida riskerna. Man kanske säljer 1/3 vid börsöppning, 1/3 vid lunch och 1/3 vid börsstängning. Exempelvis.

Ja, det är klart! Tack för påminnelse! Jag dras med nån idé om att jag ska pricka toppen och hittills har det varit SVÅRT! Krävs alldeles för mycket fokus dagarna i ända, alltså…
Jag brukar främst handla på morgonen eftersom jag har ett jobb att sköta.
Det är lätt att poppa ur tankebubblan om man sitter och löser ett svårt tekniskt eller matematiskt problem och i ögonvrån ser att kursen börjar dra iväg mot månen eller ner i Marianergraven.