Vad har du/bör du ha i lön, systemutvecklar-edition

Embedded har jag väldigt dålig koll på, men jag misstänker att det nog är svårare där eftersom bolag som sysslar med det oftare håller på med såna där tråkiga praktiska saker som att producera fysiska produkter. Sådant är ju förknippat med kapitalkostnader, ve och fasa, och alla stora investerare hatar kapitalkostnader. Lönerna är nog i allmänhet högre i SaaS-branschen därför att lönsamheten per anställd i allmänhet är högre. Har dock inga siffror på detta, det är mest spekulation, kanske har jag helt fel.

När det gäller startups så kanske jag generaliserade lite för mycket, det jag skrev är baserat på min egen erfarenhet och på bekantas. Men vissa startups är ju trendigare än andra och har mer pengar, så det har nog en hel del att göra med hur mycket storhetsvansinne grundarna har också.

Kan bidra med datapunkten att jag köpt och betalat skatt för optioner i en tidigare startup-arbetsgivare som fortfarande (fem-sex år senare) inte har vare sig börsnoterats eller köpts upp. Om inget händer löper optionerna ut och blir värdelösa om ett par år, vilket i nuvarande ekonomiska läge verkar vara det mest sannolika utfallet. Inte jättemycket pengar i sjön för min del, men ändock, nitlott.

Hos min nuvarande arbetsgivare hade jag också optioner innan börsnoteringen, men de var värdelösa pga en överdrivet optimistisk värdeutvecklingskurva för optionen (det var gjort så för att undvika beskattning för optionerna tror jag, de skulle ha ett pris som inte var förmånligare än ett förmodat marknadspris, men det ledde till att aktiepriset vid noteringen var lägre än optionens teckningspris). Vi som hamnade i detta läge fick dock kompensation för detta (väldigt invecklat exakt hur det gick till) och det slutade med att jag fick 250 tkr utbetalt som lön istället. Det var ju väldigt trevligt, och det var schysst av arbetsgivaren, men inte FIRE-pengar direkt :sweat_smile:

Nu när vi faktiskt är börsnoterade kommer vi få aktier i bonus så småningom, och det är ju faktiskt riktiga pengar, men fortfarande är det väldigt mycket lotteri kring hur mycket en sådan förmån är värd.

1 gillning